Miksi Spider-Man-ohjaaja Sam Raimi palasi supersankarigenren pariin vuosien jälkeen?

3.10.2021 18:26

Ohjaaja Sam Raimi sai aikoinaan nimeä Evil Dead– kauhuleffoillaan, mutta suuri yleisö tuntee ehkä parhaiten hänen Spider-Man-trilogiansa vuosituhannen alusta. Tobey Maguiren tähdittämän elokuvasarjan oli tarkoitus jatkua ainakin neljän rainan verran. Vuoden 2007 Spider-Man 3 sai kuitenkin niin huonon vastaanoton, että suunnitelma peruttiin, ja koko elokuvasarja käynnistettiin uudelleen alusta vuonna 2012 uusin tekijöin.

Spider-Man 3:ssa esiteltiin laaja joukko vihollisia, mikä koitui osittain elokuvan kohtaloksi, sillä mihinkään ei ehditty keskittymään kunnolla. Raimilla oli mielessään muuta, mutta leffan tuottajaportaan kerrotaan painostaneen ohjaajaa ottamaan tarinaan mukaan myös mm. Venomin. Raimi ei ole tarttunut supersankarigenreen sitten Spider-Man 3 -flopin ja Spider-Man 4:n kuoppaamisen – ennen kuin nyt. Ensi vuonna levitykseen saapuva Doctor Strange in the Multiverse of Madness on myös ensimmäinen pitkä elokuva häneltä sitten vuoden 2013 Ihmemaa Oz -seikkailun. Ohjaaja paljastaa, ettei paluu supersankarien maailmaan ollut helppo. Hän jopa vastusteli ajatusta tarttua tämän kokoluokan projektiin.

– En tiennyt, pystyisinkö kohtaamaan sellaista taas, koska oli niin kamalaa olla Spider-Man 3:n ohjaajana. Internetissä lisättiin kierroksia, ihmiset inhosivat sitä elokuvaa ja tosiaan tekivät minulle sen asian myös selväksi. Joten oli vaikeaa edetä siitä. Mutta sitten sain kuulla Doctor Strange 2:sta, agenttini soitti minulle ja kertoi, että nimeni oli noussut esiin, kun sille etsittiin ohjaaja. [H]än kysyi, olisinko kiinnostunut. Ja minä mietin, pystyisinkö siihen. Tällaiset elokuvat ovat todella vaativia. Mutta minusta tuntui, että siinä olisi tarpeeksi syytä, Raimi kertoo.

Raimin mukaan Doctor Strange ei ole hänen suursuosikkejaan Marvel-hahmoista, mutta hän on silti aina pitänyt kirurgista maagiksi muuttuvasta Stephen Strangesta. Lisäksi Raimi tunnustaa tykänneensä hahmon ensimmäisestä sooloelokuvasta.

– Niinpä sanoin: Kyllä. He jättivät hahmon hyvään paikkaan. Enkä ajatellut tekeväni vain jotakin uutta supersankarileffaa. Tämä vain tapahtui, Raimi muistelee hetkeä, jolloin hän lupautui jatko-osan ohjaajaksi.

Lähteet: Collider, SlashFilm, Screenrant

Kuva: Marvel/Disney/ Doctor Strange, 2016