Odotettu Dyyni: Kuvaaja paljasti, mihin leffasarjaan haluttiin tehdä selvä ero

4.6.2020 22:56

Myöhemmin tälle vuodelle aikataulutettu Dyyni eli Dune kuvittaa Frank Herbertin tieteisklassikon valkokangasmuotoon. Ohjaaja Denis Villeneuven yritystä saattaa useasti vaikeaksi elokuvattavaksi luonnehdittu teos leffayleisön eteen on seurattu mielenkiinnolla.

Dunen kuvaajana toimii Oscar-ehdokkuudenkin elämäkertadraama Lionista saanut australialainen Greig Fraser. Fraser on antanut Herbert-tulkintaan liittyen haastattelun, jossa hän luonnollisesti välttelee paljastamasta leffan yksityiskohtia liiaksi. Erään seikan hän kuitenkin tuo esiin.

Fraser, joka on toiminut aiemmin myös The Mandalorian -sarjan ja Rogue One -leffan kuvaajana tuntee näin ollen tieteisgenreä hyvin.

– [Dunen tekeminen] oli aika hauskaa, koska minun piti unohtaa Star Wars [-tuotannot] sitä työstäessä. Se ei ollut kuitenkaan vaikeaa. Denis ja minä keskustelimme tietysti miltä elokuvan tulisi näyttää ja tuntua, formaateista ja kaikesta sellaisesta […]. Jotain samankaltaisuuksia niissä on, kuten hiekkaerämaat. Olen varma, että George Lucas sai Dyynistä inspiraatiota, kun hän teki Star Warsia. […] Minun pitikin olla varovainen tehdessäni molempia, etten toistaisi itseäni. Ei vain elokuvan takia, vaan myös hauskuuden takia. Inhoan tehdä samaa asiaa kahdesti, Fraser toteaa.

Hänen mukaansa Dune on elokuvana eeppinen ja antaa varmasti paljon katsojilleen. Lisäksi omaa kokemustaan sen parissa hän luonnehtii visuaaliseksi seikkailuksi.

Lähteet: Collider, IndieWire

Kuva: Warner Bros./ Dune, 2020