Kädenvääntö tupakoinnista elokuvissa

14.11.2016 14:04

Tupakkatuotteet ovat kadonneet kauppojen kassoilta piiloon, mutta elokuvista eivät. Yhdysvaltojen elokuvastudioiden tuottajia on syytetty siitä, että alaikäiset voivat nähdä leffoissa sikareita, piippuja ja muita tupakkatuotteita. Näin ollen miljoonat amerikkalaislapset ryhtyvät tupakoimaan ja sairastuvat keuhkosyöpään ja sydäntauteihin lukuisten muiden sairauksien ohella.

Asiasta ryhmäkanteen vuoden alussa nostaneen Timothy Forsythin syyte perustui terveysalan työntekijöiden lausuntoihin. Esim. vuonna 2012 todettiin, että on olemassa tieteellistä näyttöä lasten tupakoinnin alkamisesta sen jälkeen kun nämä olivat altistuneet tupakka-aiheiselle kuvastolle elokuvien kautta. Syytteen mukaan sauhuttelua näkyi myös joissakin lapsille sallituissa elokuvissa, vaikka itse tupakkatuotteet eivät alaikäisille olekaan sallittuja.

Yhdysvaltalaisten elokuvatuottajien järjestö MPAA, johon kuuluvat mm. Disney, Sony, Paramount ja Warner Bros., puolustautui syytteeseen sananvapauteen nojautuen. Vastineessaan järjestö totesi lisäksi ryhtyneensä merkitsemään elokuvia, joissa tupakka-aiheista kuvastoa on mukana, jotta lasten vanhemmat osaisivat olla varuillaan. Puolustuksessa pyydettiin tuomaria ottamaan huomioon myös se, että ratketessaan syyttäjän hyväksi tämä juttu saattaisi johtaa mm. alkoholinkäytön, uhkapelien, kiusaamisen ja roskaruoan näyttämisen rajoittamiseen elokuvissa. Tuomari piti kuitenkin studioiden puolta, ja katsoi elokuviin liitettyjen varoitusmerkintöjen riittävän tiedottamaan vanhemmille leffojen mahdollisesti vaarallisesta sisällöstä.

Lähteet: THR, The Guardian

Kuva: Warner Bros. & MGM 2012// Hobitti – odottamaton matka