Palkittu espanjalaisohjaaja olisi halunnut tehdä Brokeback Mountainista erilaisen

25.8.2016 13:37

Yhdellä Oscarilla palkittu ja myös useita voittoja urallaan mm. Cannes’n elokuvafestivaaleilla ja Britannian BAFTA-juhlallisuuksissa kahminut Pedro Almodóvar on vihjannut, millaisen hän olisi halunnut tehdä vuonna 2005 valmistuneesta draamahitti Brokeback Mountainista. Parhaan käsikirjoituksen, musiikin ja ohjauksen Oscarilla palkittu Brokeback Mountain on Ang Leen ohjaama, mutta myös Almodóvaria pyydettiin kyseiseen tehtävään.

– He tarjosivat minulle Brokeback Mountainia, mutta minulla oli paljon epäilyksiä [sitä kohtaan]. Kun nyt asiaa ajattelen, en tiedä teinkö [projektin hylkäämisessä] virheen. Minulle luvattiin täydellinen taiteellinen vapaus ja oikeus lopullisen leikkausversion tekemiseen, mutta se tarina oli niin fyysinen – ei vain siksi, että sen hahmot päätyvät yhdessä sänkyyn – ja sen piti olla niin. Minusta Ang Lee meni niin pitkälle kuin saattoi ja pidän hänen versiostaan paljon. Mutta minä olen aina kuvitellut sen mielessäni eri tavoin, enkä usko, että olisin pystynyt tekemään sitä, kuten he halusivat. He eivät olisi antaneet minun tehdä mieleni mukaan, Almodóvar toteaa.

Hollywoodissa todennäköisesti olisi pidetty Almodóvarin näkemystä liian rajuna ja vapaamielisenä, sillä hän olisi halunnut leffaan enemmän seksiä ja paljon, koska hänen mukaansa elokuvan pohjana toimineessa kirjassakin se on koko tarinan runko. Ohjaaja, joka on kuohuttanut katsojia mm. Kika-komediansa raiskauskohtauksella ei ole edelleenkään lupautunut mukaan Hollywood-projekteihin. Hänen uusin elokuvansa, äidistä ja tästä erilleen kasvaneesta tyttärestä kertova Julieta, sai ensi-iltansa nyt elokuussa.

Lähteet: IndieWire, CinemaBlend

Kuva: Sandrew Metronome