Digi: Ohjaajat puolesta ja vastaan

18.7.2015 15:20

Samalla kun Quentin Tarantino (Pulp Fiction) on tekemässä uusinta elokuvaansa filmiformaattiin, nostaa Woody Allen (Annie Hall) esiin toisia ajatuksia. Allen, jonka historia on Tarantinoa huomattavasti pidempi ja jonka uusi Irrational Man -leffa tulee ensi-iltaan 7.8. myös Suomessa, on ehkä hieman yllättäen eri kannalla kuin muutamat muut elokuvantekijät. Hänen mukaansa asialla ei ole väliä.

– Minulla ei ole isoja tunteita asiasta. Olen tyytyväinen siihen, mihin muutkin. Digitaalinen [kuva] näyttää minun silmissäni oikein hyvältä, jos se on hyvin tehty. Filmin [kuva] näyttää aina hyvältä, jos se on hyvin tehty, Allen summaa jokin aika sitten Deadlinelle antamassaan haastattelussa. Hän huomauttaa myös, että nykytekniikalla leikkaaminen vie huomattavasti vähemmän aikaa kuin aiemmin – pitkänkin elokuvan editoinnin pystyy hoitamaan jopa viikossa.

Tarantino, joka on filmin puolestapuhujana tehnyt kaikkensa vanhemman tekniikan säilyttämiseksi, saa tukea asiassaan kollegaltaan Martin Scorseselta (Taksikuski). Scorsese kuuluu niiden suurten ohjaajanimien joukkoon, jotka ovat ostaneet filmiä varastoihinsa, jotta he pystyisivät käyttämään tätä uhanalaiseksi muuttunutta tavaraa elokuviinsa jatkossakin. Hän näkee silti myös syyn, miksi monet elokuvantekijöistä vaihtavat filmin digiin:

– Digitalisoitu kuva tulee kestämään, ja sen tekeminen on nopeampaa ja halvempaa. Mikä tahansa halvempi ja nopeampi on järkeenkäypä vaihtoehto liikemiehen kannalta. Mutta vaarana on, erityisesti kulttuurimme kannalta, että kun tämä nopeasti ja halvemmalla tehty on katsottu, bang vaan, se häviää ravitsematta ketään tai mitään.

Lähteet: Deadline, Indiewire

Kuva: SF Film Finland/ Irrational Man (2015)