Martin Scorsese ja Kenneth Branagh puuhaavat elokuvaa

27.3.2015 07:10

Sekä ohjaajana että näyttelijänä tunnettu brittitähti Sir Kenneth Branagh ja melkeinpä elävän legendan asemaan kohonnut yhdysvaltalaisohjaaja Martin Scorsese suunnittelevat yhteistä elokuvaa. Taannoin Scorseselle koitui tilaisuus nähdä Branaghin pääosittama ja yhdessä Rob Asfordin kanssa ohjaama teatterisovitus maailmankuulusta klassikkonäytelmästä New Yorkissa. The Wolf of Wall Street– ja Mafiaveljet-ohjaaja oli näkemästään ilmeisen vaikuttunut, sillä kaksikon on raportoitu aloittaneen alustavat keskustelut jo kuukausia sitten näytelmän siirtämisestä elokuvaksi.

Kyseinen näytelmä, Macbeth, on Branaghille hyvin tuttua maaperää, sillä hän on itse ohjannut useita Shakespearen tekstejä elokuviksi uransa varrella. Scorseselle suunta olisi kuitenkin aivan uusi, koska hänen ohjauksistaan ei vastaavanlaisia näytelmäversiointeja löydy. Alkujaan jo vuonna 2013 Iso-Britanniassa ensi-iltansa saanut Macbeth-tulkinta on silti jo trailerinsakin perusteella jotain sellaista, minkä voi uskoa vetoavan Scorseseen ohjaajana ja sitä kautta hänen fanikuntaansa.

Hiljattain BBC Radiolle antamassaan haastattelussa Branagh toteaa suunnitteilla olevan rainan tulevan olemaan hyvin vaikuttava. Ongelmana ovat kuitenkin molempien herrojen kiireet: Scorsese muun muassa on aikeissa tehdä elokuvan myös Frank Sinatrasta minkä lisäksi hänellä on monta rautaa tulessa tuottajan ominaisuudessa.

– Me kasaamme Macbethin uudelleen ja kaiken ollessa kunnossa [Martin] Scorsese ohjaa elokuvaversion siitä… Sormet liukuvat pitkin papereita. Kaikki haluavat hommiin, tämän toteutuminen on vain aikataulukysymys, Branagh kertoo.

Lähteet: IndieWire, Vanity Fair, Armory on Park

Kuva: Johan Persson