Taas yksi tähti eläkkeelle

27.11.2013 22:10

Hongkongilainen näyttelijätär Maggie Cheung (eli Cheung Man-Yuk) on ilmoittanut Taipein Golden Horse -elokuvafestivaaleilla, ettei hän aio jatkaa elokuvanäyttelijänä. Cheung, jonka kuuluisimpiin ja Suomessakin teattereissa nähtyihin elokuviin kuuluvat In The Mood for Love sekä Hero, on esiintynyt liki 90 roolissa aina 1980-luvun alusta asti. Asian Movie Pulsen mukaan Cheung aikoo keskittyä jatkossa musiikkiin ja editoimiseen.

Mm. Wong Kar-Wain elokuvissa toistuvasti näytellyt Cheung seuraa ilmoituksensa myötä toimintatähti Jackie Chanin jälkiä. Niin ikään Hongkongista lähtöisin oleva Chan kertoi medialle jo viime vuonna tuntevansa itsensä liian vanhaksi osiin, joissa hänet on totuttu näkemään. Cheung ja Chan leipoivat roistoja turpiin yhdessä jälkimmäisen sekä Stanley Tongin ohjaamissa Kyttä antaa kyytiä -toimintakomedioissa vuosina 1985-1992. Kyseiset rähinäpätkät tunnetaan myös nimellä Police Story 1-3.

1980-luvulla mainosmallina aloittanut ja edelleen kaunis Maggie Cheung tähditti viimeksi lyhyttä draamaa nimeltä Ten Thousand Waves vuonna 2010. Taipein elokuvafestivaaleilla antamassaan haastattelussa tähti summasi elämäänsä seuraavasti:

– [Elokuvanäytteleminen] ei ole enää unelmissani. 18-vuotiaasta 35-vuotiaaksi en tuntenut ketään viihdeteollisuuden ulkopuolelta. Kaikki ihailivat minua ja suojelivat minua. Vasta nyt tiedän ja alan oppia toisenlaista elämää.

Kuva: Roger Wo