Ben Affleck on Batman, mutta…

24.8.2013 20:39

Viikon iso paukku tuli torstaina tuotantoyhtiö Warner Brosilta, joka ilmoitti näyttelijä ja ohjaaja Ben Affleckin (mm. Argo, Pearl Harbor) olevan seuraava Batman eli rahamies Bruce Wayne. Tieto aiheutti ympäri internetiä sangen kuumia tunteita; Twitteriin ilmestyi jo pienen ajan sisällä huikea määrä negatiivista palautetta #BetterBatmanThanAffleck- ja #Batfleck-tunnisteiden alle. Lisäksi tätä kirjoittaessa esimerkiksi VarietynOnko Ben Affleck oikea valinta näyttelemään Batmania” -äänestykseen vastanneista 102 749:stä 76,78% on vastannut kysymykseen kieltävästi.

Twiittauksissa Batman-uutisesta on kirjoitettu mm. seuraavaa:

@frankieboyle: ”Isänä minun täytyy mennä katsomaan jokainen supersankarielokuva. Ben Affleckin roolittaminen on oikeastaan saanut minut rakastamaan lapsiani vähemmän.”

@jl8897: ”EEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”

@aaroncomedian: ”Obama tapaa tänään kansallisen turvallisuustiimin keskustellakseen Syyriasta ja, luultavasti myös, #Batfleck:istä.”

Kahdesta Oscaristaan ja Golden Globestaan (Argo, Will Hunting) huolimatta Affleck tunnetaan monella taholla yhä myös maailman huonoimmaksi kutsutusta rikoskomediasta Gigli – rajua rakkautta. Tosin siinä hän näytteli vain pääroolin, Martin Brestin vastatessa elokuvan ohjauksesta ja käsikirjoituksesta sekä suuren tiimin vastatessa muusta projektiin liittyneestä. Lisäksi Affleckin näyttelijäuran edellinen supersankarielokuva, sokean lainpuolustaja Daredevilin nimikkoraina, on Rotten Tomatoes -sivuston huonousasteikolla mädän puolella 45/100 tuloksellaan.

Aiemmin Warner Brosin kerrottiin etsivän juuri 40 vuoden kieppeillä olevaa näyttelijää Christian Balen (Yön ritari -trilogia) tilalle, mutta ikäryhmään sopivan Ben Affleckin nimi ei ollut ollenkaan mukana julkisilla suosikkilistoilla. Tuotantoyhtiön puolelta Affleckin valitsemista on perusteltu nyt seuraavasti:
”Me tiesimme tarvitsevamme tavallisesta poikkeavan näyttelijän yhdeksi DC Comicsin suosioltaan pitkäikäisimmistä supersankareista ja Ben Affleck todella sopii siihen osaan.”

Leffan ohjaava ja sen tarinasta osittain vastaava Zack Snyder (300, Man of Steel) puolestaan on todennut:
”Ben tarjoaa kiinnostavan vastapainon Henry [Cavillin] Teräsmiehelle. Hänellä on kykyä luoda monikerroksinen muotokuva miehestä, joka on Clark Kentiä vanhempi ja viisaampi ja on rikollisuutta vastaan taistellessaan saanut enemmän arpia, mutta omaa lisäksi miljonääri Bruce Waynen koko maailman muistaman charmin.”

Affleck (s. 1972) ja Cavill (s. 1983) ovat ikävuosiensa mutta myös työhistorioidensa puolesta sopiva pari elokuvantekijöiden luonnehtimaan asetelmaan. Cavillin aiempiin roolitöihin kuuluu mm. sivuosa Tähtisumua-fantasiaelokuvassa ja Tudors-sarjan kuninkaan lojaali herttuaystävä. Hän on alalla vielä kohtalaisen tuore kasvo, eikä hän ole ehtinyt ryvettyä missään liemessä pahasti, kuten ei oikeastaan ole Teräsmieskään.

Jo 1980-luvulla näytelleellä Affleckilla puolestaan on taustallaan sekä hittejä että huteja pitkältä aikaväliltä, mutta mikään huti – edes Gigli – ei ole ollut niin paha, että hän olisi sen myötä kadonnut julkisuudesta täysin tai juuttunut huonojen projektien rämeikköön. Kuten Batman, hän on saanut rökityksen, mutta pystynyt sen jälkeen kampeamaan itsensä jaloilleen. Ulkoiselta habitukseltaan Affleck täyttää uuden roolin vaatimukset monia ikäisiään paremmin. Eräällä tapaa Affleckin roolittamista Batmaniksi voisi verrata tapaukseen Iron Man: näyttelijä Robert Downey Jr:n julkisuuskuva, johon liittyvät huumeinen menneisyys, raitistuminen ja rooliin sopiva ego, ovat olleet toimiva osa Iron Man -elokuvien markkinointia mutta erityisesti myös hänen uskottavuuttaan roolissa.

Roolituksen osalta Man of Steelin jatko-osa Batman vs. Superman ei näin ollen välttämättä ole epäonnistunut – elokuvahan on tulossa teattereihin vasta 2015, joten kaikki arvostelu on tässä vaiheessa kuvitelman pohjalta tehtyä. Batfleck-myllytyksen keskellä ajankohtaisempi pelonaihe on tällä hetkellä elokuvan käsikirjoitus. Sitä ohjaajan kanssa hahmotellut David S. Goyer (mm. Christopher Nolanin Yön ritari -trilogia, Da Vinci’s Demons -sarja) on paljastanut Comic-Con-tapahtumassa ComicBookMovie.comille, että Man of Steelissä tapahtuneen Teräsmiehen ja kenraali Zodin välisen konfliktin jälkipuinti tulee olemaan osa uutta elokuvaa.
”[Teräsmies] ei ollut vielä [Man of Steelissä] täysin kehittynyt. Meidän pitää käsitellä sen vaikutuksia seuraavassa elokuvassa”, Goyer kertoi.

Comic-Conissa Goyer ei vielä ollut aivan varma, olisiko elokuvan nimi kuitenkin Superman vs. Batman. Versus- eli vastaan-asetelma on kahden oikeudenpuolustajan välillä joka tapauksessa kysymyksiä herättävä ajatus. Muuta uudesta käsikirjoituksesta ei juuri ole puhuttu.

Kuva: SF Filmi (elokuvasta Jätä se!, 2009)