Succession-tähti lyttäsi Joaquin Phoenixin roolityön suurelokuvassa

20.4.2024 21:56
HBO Max/ Succession, 2023

Pitkän uran tehnyt näyttelijä Brian Cox on Succession-sarjan jälkeen yhä kiireinen mies. Hän on tänä vuonna mukana mm. Skelly-nimisessä suruaikaa käsittelevässä draamaelokuvassa ja Taru sormusten herrasta -fantasiasta ammentavassa kokoillan animaatioseikkailussa The War of the Rohirrim. Skottitähti on ehtinyt silti nähdä myös kollegojensa töitä, mutta hän ei vaikuta ilahtuneelta näkemästään.

Cox ei esim. anna kehuja Ridley Scottin historiaspektaakkeli Napoleonin nimiroolia kantaneelle Joaquin Phoenixille. Viime vuoden lopulla elokuvateattereihin saapunut Napoleon sai elokuvateatterikävijöiden mielipidettä kartoittavan CinemaScoren asteikolla keskivertoarvosanan B-. Cox ei kerro, mitä mieltä hän on koko elokuvasta, mutta Phoenixin työskentelyä hän arvostelee armotta:

– Todella kamala suoritus Joaquin Phoenixilta. Todella vastenmielinen. En tiedä, mitä hänellä oli mielessään.

Cox epäilee ohjaaja Scottin ns. auttaneen Phoenixia suoriutumaan huonosti. Veteraanitähti uskoo myös, että hän olisi itse pystynyt parempaan:

– Olisin näytellyt paljon Joaquin Phoenixia paremmin. […] Hänelle on annettu hyvä nimi. Joaquin… huoakkiin… houkka. Sellainen houkkamainen roolityö.

Lähde: News.com.au

Toim. R. Isoviita