Jane Fonda on roolissaan käsittämättömän valloittava.

28.11.2007 21:21

Alkuperäinen nimi:Monster-in-Law
Valmistusvuosi:2005

Vuoden 2005 kovin uutinen näyttelijöiden saralta oli takuulla se, että Jane Fonda palasi kuvioihin viidentoista vuoden tauon jälkeen. Itse olen kuitenkin vielä sen verran nuori, että rouvan edesottamuksiin en ennen tätä taukoa ole tutustunut. Siinä sitten olikin tekosyy katsoa edes tämä filmi.

Köyhä, mutta pirtsakka Charlotte (Jennifer Lopez) tapaa elämänsä rakkauden: rikkaan ja menestyneen Kevinin (Michael Vartan), mutta tuleva anoppi, ex-tv-tähti Fiola (Fonda) päättää romuttaa nuorten, omasta mielestään sopimattoman suhteen.

Hohhoijaa. Kyseessä on siis Ben Stillerin Perhe on painajainen -leffan uustulkinta. Siinä missä Stiller kohtasi hankalan appiukon, menee Lopezilla anopin kanssa sukset ristiin. Muutenkaan lähtökohdat eivät oikein vakuuta: ohjaajana häärii muutaman keskivertoa huonomman komediantapaisen ohjannut Robert Luketic ja käsikirjoittajana toimii ensimmäisen (ja toistaiseksi ainoan) työnsä kirjoittanut Anya Kochoff. Pahin painajainen kuitenkin löytyy elokuvan tärkeimmältä paikalta: Fondan vastapelurina häärii siis J-Lo. Lopez osaa tanssia jotenkuten, laulaa auttavasti, mutta näytellä ei pätkäänkään. Jo tällainen kevyt komedia tekee tiukkaa, puhumattakaan lopun draamatunteilusta. Myös sulhoa esittävä Vartan on paikoin ihan pihalla, eikä sulhokaan paljoa tajua kahden naisen välisen tappelun olemassaolosta.

Onneksi Fonda sentään tuntuu käyneen näyttelijäopistonsa kunnialla. Hän on nimittäin roolissaan käsittämättömän valloittava, vaikkei hahmo olekaan aivan hellyttävimmästä päästä. Myös Fiolan assistenttia näyttelevä Wanda Sykes onnistuu vakuuttamaan katsojan. Sen sijaan huumoria elokuvassa esiintyy aivan liian vähän, eikä se ole aivan kovin hykerryttävää. Ne todelliset iskut katsojan nauruhermoihin puuttuvat. Kiitokset myös David Newmanin musiikille, jota tosin soitettiin aivan liian vähän.

Elokuva sortuu paikoin selviin yli-imelyyksiin, mutta toisaalta en Stiller Perhe on painajainen -elokuvaakaan ole kovin paljoa arvostanut. Ovathan suloisen morsiamen kauhistuttavat vanhemmat ihan hauskoja elokuvan aiheita, mutta toteutus hukkuu usein perustilanteen yli- (tai kuten tässä tapauksessa) alikäyttöön.

nimimerkki: X-tyyppi

Arvosteltu: 28.11.2007