Yliarvostettu.

26.12.2003 18:01

Alkuperäinen nimi:千と千尋の神隠し
Valmistusvuosi:2001

Ööö… jaa. Näin voi todeta katsottuaan ylistetyn, kehutun ja palkitun Henkien Kätkemän.

Pikkutyttö Chihiro muuttaa vanhempiensa kanssa uuteen kaupunkiin. Ikävien sattumusten takia vanhemmat muuttuvat syöttösioiksi, ja Chichiro päätyy duuniin jumalten kylpylään, jossa on kaikkea puhuvaa lähtien sammakoista ja etanoista. Kylpylän veikeät hahmot ovatkin leffan suola, ja pelastavat paljon.

Itse en löytänyt Henkien Kätkemästä mitään mullistavaa. Mutta yhden kysymyksen se herätti näinkin arkisessa katsojassa: Mikä ihme on tuo outo wannabe Michael Myers hyppimässä taustalla joka hiton kuvassa?

Onhan HK hienosti toteutettu, ei siinä mitään. Piirrosjälki on aika upeaa, ja riemastuttavissa hahmoissa ei ole mielikuvitusta säästelty. Silti leffa on alusta ja lopusta, sanotaan suoraan, tylsä. Se on myös liian pitkä. Keskivaiheet tosin nostavat pläjäyksen ihan ookooksi piirretyksi, jonka jaksaa katsoa kerran läpi. Uutta kertaa en edes alottaisi.

Katsoohan tämän, mutta minusta Henkien Kätkemä on yliarvostettu. Yksi pakollinen pojo, ja sivuhahmot tuovat puolitoista lisää.

Arvosteltu: 26.12.2003