Viihdettä isolla V:llä.

2.3.2008 19:59

Alkuperäinen nimi:Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
Valmistusvuosi:2003

Vuonna 2003 ilmestyneestä Pirates of the Caribbean elokuvasta tulikin megahitti. Taino ei se nyt mikään yllätys ollut. Onhan leffan pääosassa kaikkien tyttöjen lempparit, nimittäin Johnny Depp ja Orlando Bloom. Jerry Bruckheimer tuottajana tietää tietysti hienoja erikoistehosteita, onhan se äijän aiemmissa leffoissa jo huomattu. Bruckheimerin aiemmatkin leffat ovat olleet myös menestyksiä. Leffan on ohjannut Gore Verbinski jonka aiemmista leffoista tuotteliain on varmaankin ollut Ring. Melkoinen vaihdos, kauhuleffasta tälläiseen komediapainotteiseen seikkailuun. Ja onhan leffan pääosassa myös Keira Knightley miesten ilona. No, siinä oli ainakin joitain menestyksen syitä. Tai sitten ihmisiä vain kiinnosti nähdä merirosvokomedia, niin oudolta kuin se kuullostaakin.

Minä pidän Pirates of the Caribbean -elokuvista. Ykkönen on loistava, samoin kakkonen, kolmonenkin on hyvä, mutta ei niin hyvä kuin nämä kaksi ekaa. Kuten jo mainistin, tämä elokuva on erittäin komediapainotteinen. Vaikka tässä on tietysti muutama draamakohtauskin niin silkkaa komediaa tämä on. Nauraahan tässä saa eikä itkeä. Ja elokuvahan on silkkaa viihdettä, että sitä ei kannata vakavasti ottaa. Viihteeksi se on tehty ja viihdettä se on. Viihdettä isolla V:llä.

Juopotteleva merirosvo Jack Sparrow (Johnny Depp) ja seppä Will Turner (Orlando Bloom) yhdistävät voimansa pelastaakseen kuvernöörin tyttären ja Willin rakastetun Elizabeth Swannin (Keira Knightley) kirotun laivan kapteenin Barbossan (Geoffrey Rush) kynsistä.

Juonessa on tietysti muitakin silmukoita, mutta lyhykäisyydessään siinä se on. Johnny Depp on loistava! Varmasti miehen uran muistettavimpiin rooleihin kuuluva Captain Jack Sparrow on muutenkin herkullinen hahmo ja siitä saa varmasti irti monelaiset ja monenikäiset. Orlando Bloomkin vetää huippuroolin vaikka en hänestä hirveästi pidäkkään. Geoffrey Rushkin on elämänsä vedossa ja Keira Knightleykin on mahtava.

Vaikka elokuva ei kovin vanha ole niin minä ainakin voisin sanoa sitä jonkin asteiseksi klassikoksi. Ja tälläiset elokuvat kestää monta katselukertaa ja sukupolvelta toiselle. Musiikeista sanottakoon se että ne ovat hienoja ja sopivat hyvin elokuvan tunnelmaan ja tunnari on tietysti loistava. Ohjaus on mahtavaa. Ei uskoisi sitä todeksi kun ajattelee että sama mies on ohjannut myös vuoden takaisen Ring-pelottelun.

Elokuvan aihekin on normaalista poikkeava. Merirosvoista kertova komedia? Sellaisia ei tänä päivänä onneksi paljoa tule, koska harva ”merosvoista kertova komedia” onnistuu olemaan hyvä tai jopa loistava, mutta tämä onnistuu. Katsokaa Pirates of the Caribbean: Mustan helmen kirous.

Arvosteltu: 02.03.2008