Uskomaton elokuva ja parhaita elokuvia mitä on tehty.

4.3.2008 14:30

Alkuperäinen nimi:Edward Scissorhands
Valmistusvuosi:1990

Monet sanovat tätä maailmankauneimmaksi elokuvaksi. Minä sanon että se on yksi kauneimmista, koska on maailmasaa muitakin tosi kauniita elokuvia. Mutta on tämäkin kyllä sanoin kuvamattoman kaunis leffa. Tämän elokuvan kauneudesta voisi jauhaa koko päivän, niin uskomaton se on. Kaikki meistä on varmasti joskus ajatellut jonkun erilaisen olevan friikki tai kummajainen. No, onhan maailmassa oikeasti outoja ihmisiä olemassa mutta joitain ihmisiä haukutaan ihan suotta. He ovat kuin Edwardeja.

Väärinymmärrettyjä erilaisuuden takia. Ja uskokaa minua etä en olisi tässä puhumassa tälläisia ellen olisi katsonut tätä elokuvaa. Kaikissa meissä on pikkuisen Edwardia. Kaikki ovat joskus varmasti olleet väärinymmärrettyjä. Mutta ihmisten pitäisi nähdä ulkokuorta syvemmälle. En minäkään mikään synnitön ole. Olen monesti haukkunut ihan syyttä suotta ihmisiä jotka ovat vain erilaisia. No nyt tämän elokuvan jälkeen kun olen ollut jotain haukkumassa niin on jäänyt monta asiaa sanomatta mitä olisin sanonut ellen olisi tätä katsonut. Eli tiivistettynä tämä elokuva on varmasti kauneimpia mitä on tehty. Tämä elokuva on jo yksinään voima.

Olipa kerran keksijä (Vincent Price) halusi rakentaa ihmisen joten hän alkoi rakentamaan Edwardia (Johhny Depp). Hän sai työnsä melkein valmiiksi, mutta kuoli ennen kuin oli kerennyt laittaa kädet tälle työlleen, joten Edwardille jäi käsiinsä saksikädet. Niin Edward sitten jäi asumaan tuohon kaupungin laidassa sijaitsevaan linnaan kunnes eräänä päivänä eräs Kosmettiikkamyyjä (Dianne Wiest) uskaltautuu astua linnaan…

Ilman Johnny Deppiä tämä elokuva tuskin olisi näin hyvä. Depp tulkitsee Edwardin tavalla millä kukaan muu ei olisi voinut sitä tehdä. Uskomaton suoritus. Winona Ryder Edwardin rakastettuna on myös erinomainen. Sivuroolissa oleva Vincent Price Edwardin keksijänä on loistava ja hoitaa lyhyen roolinsa loistavasti.

Tämä elokuva on vain niin mahtava ja varmasti Burtonin pidetyin elokuva. No en viitsi tätä Burtonin parhaaksi sanoa koska niin monta muutakin mestariteosta mies on ohjannut, mutta parhaita.

Uskomattomat musiikit tähän elokuvaan on luonut tietysti Danny Elfman. Musiikit ovat mahtavat ja sopivat tunnelmaan.

Burton-Depp on varmasti parhaita elokuva parivaljakkoja koko elokuva historiassa. Miehet ovat luoneet niin monia hienoja ja mahtavia elokuvia uransa aikana että huhhuh! Ja kun vielä lisätään Danny Elfman siihen soppaan ei elokuva voi paremmaksi muuttua ainakin tässä tapauksessa. Tämähän on kaksikon (tai kolmikon) ensimmäinen elokuva. En voi näin lopuksi muuta sanoa kuin että uskomaton elokuva ja parhaita elokuvia mitä on tehty ja tullaan tekemään. Minun lempielokuviani.

Arvosteltu: 04.03.2008