Tunnelma on hyvin synkkä, mihin vaikuttaa paljolti leikkaus, kuvaus ja Hans Zimmerin onnistunut musiikki.

20.5.2006 00:13

Alkuperäinen nimi:The Da Vinci Code
Valmistusvuosi:2006

Arvostettu amerikkalainen uskonnollisten symbolien tutkija Robert Langdon (Hanks) kutsutaan Louvereen Ranskan FBI:n toimesta johtajanaan kapteeni Bezu Fache (Reno). Pian hänelle selviää olevansa ensimmäinen ja ainoa epäilty kunnioitetun taidekuraattori Jacques Saunieren murhaan, johon Langdon on vedetty mukaan. Hänellä on apunaan Ranskan poliisin kryptografian osaston agentti Sophie Neveu (Tautou). Langdon on haastettu ottamaan selvää kryptisistä koodeista ja palapeleistä, samalla yrittäen pysyä pois Fachen ja tämän lainvalvojien tieltä takaa-ajossa Louvren läpi, Pariisin keskustan kautta kanaalin yli Lontooseen. Voivatko Langdon ja Nevou ratkaista Leonardo Da Vincin synkät koodit aikaisemmin kuin historiallisista murhista vastuussa olevat lisäävät heidät listoilleen??

Itse pidin Da Vinci koodista kirjana, joten innostuin heti kun kuulin, että elokuvan ohjaajana toimii Kauniista mielestä Oscarin napannut Ron Howard, ja tuottaja sekä käsikirjoittajakin ovat samat kuin kyseisessä pätkässä. Kaunis mieli on erinomainen elokuva, joten odotukset olivat korkealla, niitä lisäsi myös nimekäs ja lahjakas näyttelijäkaarti: Tom Hanks, Audrey Tautou, Ian McKellen, Paul Bettany ja Jean Reno.

Käsikirjoittaja Akiva Goldsman on seurannut kirjaa varsin uskollisesti ja on hyvin saanut mahdutettua kaikki ns. tärkeimmät Graalin etsimisessä tarvittavat historiatiedot elokuvaan mukaan. Elokuva tapahtuu suurimmaksi osaksi yöllä joten tunnelma on hyvin synkkä, mihin vaikuttaa paljolti leikkaus, kuvaus ja Hans Zimmerin onnistunut musiikki.

Näyttelijät ovat erinomaisia, mutta shown varastaa albiinomunkki Silasta esittävä Paul Bettany. Hänestä paistaa Silaksen jokainen kärsimys, minkä hän on itselleen tehnyt ruoskimalla ja muilla kidutustavoillaan. Myös Ian McKellen on upea vanhana Graalin tutkijana. Audrey Tautou jättää Amelien kauniisti hymyilevän salaperäisen hahmon taakseen ja näyttää draamanäyttelijän taitonsakin. Jean Reno on taattua tavaraa. Mutta yllättäen Tom Hanks jää vähäsen muiden näyttelijöiden varjoon, ei taidoissa pulaa ole mutta on Hanksilta parempaakin nähty.

Elokuva täytti odotukset, mutta ei ansaitse ihan täyttä viittä tähteään.

nimimerkki: Mara

Arvosteltu: 20.05.2006