Tämä elokuva on mestariteos.

17.2.2008 13:20

Alkuperäinen nimi:Fight Club
Valmistusvuosi:1999

Minun lempielokuvani? Ei tuollaiseen kysymykseen pysty vastaamaan. Harva elokuvaharrastaja voi vastata tuollaiseen kysymykseen. Harvalla on yksi lempielokuva. Yksi ylitse muiden. Se paras. Mutta jos kysymystä laajentaa, voi kysyä lempielokuvia. No niin. Nyt kuulostaa paremmalta. Minun lempielokuviani? Niitä on tosi paljon, mutta tämä on yksi niistä.

Jackilla (Edward Norton) on elämä sekaisin. Hän on vakuutusyhtiössä työskentelevä mies, joka ei saa öisin unta. Hän elää tylsää elmäänsä päivästä toiseen ja kaipaa muutosta. Mies löytää ongelmiinsa ratkaisun ja alkaa käydä syöpäkerhoissa, joissa syöpää sairastavat kertovat ongelmistaan ja itkevät. Kerhojen ansiosta Jack saa vihdoinkin nukuttua, ja hyvin nukkuukin, kuin vauva. Eräänä päivänä hän tapaa yhdessä noista kerhoista Marlan (Helena Bonham Carter), joka käy myös kerhoissa vaikka hänellä ei ole sairautta. Marlan läsnäollessa Jack ei saa rauhaa olla kerhoissa. Jackia ottaa asia hermoon. Myöhemmin työmatkalla ollessaan hän tutustuu omaperäiseen saippuakauppiaaseen Tyler Durdenin (Brad Pitt). Hän saa Durdenin käyntikortin. Palattuaan kotiinsa hänen asuntonsa on räjähtänyt onnettomuudessa. Kaikki mitä hänellä oli on poissa. Hän soittaa Durdenille ja he menevät kaljalle. Baarista tultuaan kännipäissään Tyler käskee Jackin lyödä häntä. Ja Jack lyö. Sitten he alkavat tapella ja huomaavat hyvänolontunteen, joka tulee tappelusta. He haluavat jakaa tämän hyvän oln tunteen muittenkin miesten kanssa joten he perustavat Fight Clubin.

Enempää en viitsi juonesta kertoa. Mutta peruskysymysten ääreen: Näyttelijät? Näyttelijäpuolta voi kuvata yhdellä sanalla helpoiten: taivaallinen. Edward Norton heittää loistavan suorituksen Jackinä ja kyllä, paremman kuin American History X:ssä. Luultavasti tähän astisen uransa parhaimman suorituksen. Sama juttu Brad Pittillä. Mies heittää myös loistavan suorituksen Tylerinä ja kyllä, paremman kuin Se7enissä. Luultavasti uransa parhaimman. Helena Bonham Carter on myös loistava (kuten melkein aina) ja todistaa olevansa yksi lahjakkaimista näyttelijöistä näinä päivinä. Muutkin ovat mahtavia.

Kaikki pelaa tässä leffassa. Näyttelijät, ohjaus, käsikirjoitus, puvutus, toteutus, musiikit. Ja lisäksi tässä elokuvassa on mahtava sekä alku että loppu. Monet ovat varmasti miettineet tätä asiaa mutta niin mietin minkäkin: Fight Clubin genre. Komedia: ei, draama: ei, trilleri: ei, toiminta: ei, rikos: ei. Kaikkia edellä mainittuja on kyllä tässä elokuvassa, mutta ei voi valita vain yhtä tai edes kahta.

Tämä elokuva on mestariteos, David Fincherin paras teos (sori Se7en). David Fincher on todellakin nero isolla N:llä. Pelkästään tämän elokuvan ansiosta voi sanoa että Fincher on yksi kaikkien aikojen parhaimmista ohjaajista. Se7enkin on toki mainio. Mutta katsokaa tämä elokuva. Kuten alussa sanoin niin tämä on yksi minun lempielokuvistani, mutta varmasti yksi parhaista elokuvista koskaan.

Arvosteltu: 17.02.2008