Tälläisiä perinteisiä elokuvia katsoo todella mielellään.

12.3.2005 15:06

Alkuperäinen nimi:Million Dollar Baby
Valmistusvuosi:2004

Million Dollar Baby on elokuvalegenda Clint Eastwoodin 25. ohjaustyö, jossa hän myös itse näyttelee pääosaa. Hienoa, että mies jaksaa vielä vanhanakin tehdä loistavia elokuvia. Nyrkkeilystä kertova Million Dollar Baby sai huomiota myös Oscarien jaossa voittamalla neljä tärkeintä Oscaria (paras sivuosa, paras naispääosa, paras ohjaus ja paras elokuva).

Million Dollar Baby kertoo Maggie Fitzgeraldista (Hilary Swank), joka aikoo päästä ikääntyneen valmentajan, Frankie Dunnin (Clint Eastwood) avulla nyrkkeilyn huipulle. Mutta tie ei ole helppo, sillä Maggie on jo 31-vuotias, eikä rahaakaan paljoa ole. Nyrkkeilysalilla pyörii myös Frankien ystävä, toisesta silmästään sokea Eddie (Morgan Freeman), joka kannustaa Maggieta nyrkkeilemään, kun taas Frankie ei innostu valmentamaan naisia. Kuitenkin sinnikäs Maggie saa Frankien taivuteltua ja tie kohti huippua voi alkaa.

Elokuva on ehdottomasti Oscarinsa ansainnut. Hilary Swank on sopii Maggien rooliin loistavasti, Clint Eastwood on kokeneen varma, samoin Morgan Freeman, jonka kertojaääni toimii myös hyvin. Juoni on aika perinteinen, mutta silti hyvä, ja loppupuolella oleva juonenkäänne on todella dramaattinen. Toisaalta elokuva ei tarjoa mitään uutta tai mullistavaa, mutta eihän elokuvan aina tarvitsekkaan.

Clint Eastwoodin roolihahmon Frankie Dunnin viittauksen siitä, että hän aikoo olla nyrkkeilyn parissa luultavasti lopun elämäänsä, voisi helposti tulkita siihen, että Eastwood olisi elokuvien parissa lopun elämäänsä. Toivottavasti olisi näin, sillä tälläisiä perinteisiä elokuvia katsoo todella mielellään.

nimimerkki: Vibot

Arvosteltu: 12.03.2005