Ruoste on syönyt teknistä puolta isosti, mutta Tim Curryn olema Penninvenyttäjä kestää rankimmankin korroosion.

8.9.2017 02:52

Alkuperäinen nimi:Stephen King's It
Valmistusvuosi:1990

Pieni Derryn kaupunki Mainessa omaa useita tilastollisia anomalioita. Ennen kaikkea paljon kadonneita/murhattuja lapsia ja näitä juttuja tapahtuu vielä suunnilleen neljästi vuosisadassa. Mike Hanlon (Marlon Taylor) oppi mikä on syynä moiseen ilmiöön ja kaikkinaan seitsemän häviäjää teki siitä selvää ja he vannoivat valan palata jos se palaa. Aikaa on kulunut melkein kolme vuosikymmentä ja Mike (Tim Reid) on ainoana jäänyt kaupunkiin. Katoamistapaukset taas käynnistyvät ja vala on pantava täytäntöön, mutta aikuisten on vaikea kohdata asia minkä voittamiseen tarvitaan uskoa.

Stephen King, tuo Mainen lahja kirjallisuuden kaanonille kirjoitti massiivisen kauhutiiliskiven ja se on hyvä kirja. Luonnollisesti sitä alettiin sovittaa helpommin pureksittavaan muotoon ja 1123-sivuinen (vuoden 2015 kovakantinen painos) puuntappaja tiivistyi kolmituntiseksi minisarjaksi Telefunkeniin ja Tommy Lee Wallace ohjasi ja vastasi sovituksesta Lawrence D. Cohenin kanssa. Lopputulos luonnollisesti on tuotantoarvojensa kahlitsema, mutta siinä on aidosti groteskia kauhutunnelmaa ja kokonaisuutta voi pitää enemmän tai vähemmän onnistuneena ja kattavana.

Derryn alla siis piileskelee kammottava olio joka esittäytyy Tanssiva Pelle Penninvenyttäjänä (Tim Curry) uhreilleen, omaa muitakin asuja ja on ollut mukana kuvioissa aika pitkän aikaa. Sellaista vastaan tarvitaan yhteistyön voimaa ja Henry Bowers (Jarred Blancard) on vain yksi vaaratekijä lisää.

Vaikka tekninen puoli kärsii ajan hampaan puremasta niin näyttelijät ovat kokonaisuutena laadukkaita. Erityisesti lapsuuspuolen seitsikko tekee vankkaa työtä ja se miellyttää erityisen paljon tällaisessa leffassa missä heillä on suuri vastuu. Aikuisiän ryhmä toimii yhtä vakuuttavasti, mutta kaikista suurin vaikuttaja ja aiheesta kulttiklassikoksi leffan kohottava elementti on Tim Curry itse Penninvenyttäjänä, sillä hän kahmaisee roolin koomiset elementit täydellisesti haltuun ja lisää niihin vakuuttavan annoksen puhtaasti kammottavaa karismaa. Lopputulos on puhdas klovni joka ensinäkemällä ei ole mitään ihmeellistä, mutta tarkemmin katsottuna on jotain huomattavasti vähemmän miellyttävää.

Tekninen puoli on ruostunut, mutta näyttelijät ovat laadukkaita ja Tim Curry itse tekee ainutlaatuisesti koomisen roolin joka alleviivaa Penninvenyttäjän henkilöimää absoluuttista pahuutta jolla on suunnaton valta.

Arvosteltu: 08.09.2017