Quantum of Solacen tuottama pettymys on vihdoin korvattu!

17.3.2017 16:21

Alkuperäinen nimi:Skyfall
Valmistusvuosi:2012

Uskomattoman lupaavan alun antaneen Casino Royalen jatko-osan pettymykset on korvattu! Sam Mendesin ohjaama Skyfall on yksi parhaimmista Bond-elokuvista koskaan

James Bond ja Moneypenny ovat suorittamassa tehtävää Istanbulisssa. Moneypenny tähtää miestä, joka tappelee Bondin kanssa junan katolla. Luoti osuu kuitenkin Bondiin, jolloin Bondin luullaan kuolleen. M:ää yritetään saada eläkkeelle ja hän saa tietokoneellensa pilkkaavan viestin. Tämän jälkeen MI6:n päämaja räjäytetään ja Bond palaa ulkomailta, jolloin paljastuu ettei hän kuollutkaan. Shanghaissa Bond jäjittää Istanbulissa ollutta rikollista Patricea, jonka jälkeen hän tapaa kasinolla Patricen rikoskumppanin Sévérinen, joka vie hänet entisen MI6-agentti Raoul Silvan luokse…

Skyfall on yhdistänyt modernisoidun Bond-elokuvan Casino Royalen ja vanhojen Bond-elokuvien elementtejä. Luvassa on siis nostalgiaa. Nostalgia ei kuitenkaan tee tästä sen parempaa. Se on pelkkä lisuke, jolla vanhat fanit saadaan takaisin. Yksi elokuvan kovimmista puolista on Adelen laulama Bond-tunnuskappale. Elokuvan mukaan nimetty kappale on jotain uskomattoman kaunista, jota itse kutsun parhaaksi Bond-kappaleeksi. Musiikin säveltänyt Thomas Newman on tehnyt myös työnsä mallikkaasti, joten korville elokuva on ainakin täyttä iloa!

Kolmannen kerran 007:n roolissa oleva Daniel Craig tekee suunnilleen samanlaisen roolisuorituksen kuin Casino Royalessa. Quantum of Solacessa hänen hahmonsa tuntui olevan hieman erinlainen… Nostalgian mukana on tuotu elokuvasarjaan takaisin Q ja Moneypenny. Q:n roolissa oleva Ben Whishaw tuntuu välillä epäuskottavalta hahmolta, mutta onnistuu silti tarpeeksi hyvin. Naomie Harriksen Moneypennysta pidin itse yllättävän paljon. Tällä kertaa hän ei ollut se tuttu sihteeri, mutta onneksi hänen ja Bondin välillä oli sitä flirttailua. M:n työhuone on tuotu myös mukaan ja häntähän näyttelee Judi Dench. Dench sopii rooliin hyvin ja on yllättävän suuressa roolissa. Se ei onneksi haittaa. Bond-tyttönä on tällä kertaa Bérénice Marlohen esittämä Sévérine, joka jää valitettavasti aika vaisuksi tapaukseksi. Ei silti huono Bond-tyttö.

Skyfall käytti ne ainekset mitä Quantum of Solace olisi voinut käyttää. Lopputulos on nostalginen toimintatrilleri!

Arvosteltu: 17.03.2017