4.8.2006 01:23

Alkuperäinen nimi:Conan the Barbarian
Valmistusvuosi:1982

Kaikki tietävät Arnold Schwarzeneggerin. Kaikki ovat joskus kuulleet hänestä. Kaikki ovat joskus nähneet hänen elokuviaan. No, tuo viimeinen ei voi pitää paikkaansa, mutta sanotaanko sitten, että suurin osa. Ja hän onkin epäilemättä yksi maailman tunnetuimmista näyttelijöistä, ellen sanoisi, että jopa tunnetuin. Ja päätinpä sitten itsekin sivistää itseäni lisää ottamalla tarkasteluun seuraavaksi ”Arskan” kaikkein ensimmäisen elokuvan, Conan Barbaarin.

Conan (Arnold Schwarzenegger) on pieni poika, joka joutuu jo aivan lapsesta saakka tottutelemaan näkemään kuolemaa ja kestämään kipua. Conanin ollessa tosi pieni, hän saa todistaa aitiopaikalta omien vanhempiensa veristä teloitusta ja jää itse ainoana henkiin kotiyhteisöstään. Sitä näkyä Conan ei ikinä tule unohtamaan, ei ikinä! Conan siepataan ja otetaan orjaksi, jona hän kasvaa sitten aikuiseksi mieheksi. Hän on ollut koko elämänsä orjana ja hänelle on vuosien varrella kehittynyt muhkeat lihakset ja ihanteellinen vartalo ja ennenpitkää hänestä tehdään gladiaattorin tapainen yleisön viihdyttäjä ja hän joutuu tappelemaan muita samantapaisia vastaan pienessä kehässä. Ja Conan on aina lyömätön. Kukaan ei mahda hänelle yhtikäs mitään. Siksipä Conan päätetään lähettää Kaukoitään hiomaan omia taistelijantaitojaan paremmiksi. Mutta Conan onnistuu pakenemaan ja alkaa elää yksin, kunnes löytää vierelleen kumppaneita, yhden miehen ja yhden naisen. Nyt Conan on sitten vihdoin vapaa ja valmis tekemään mitä itse haluaa. Ja hänellä on jäljellä vain yksi selkeä päämäärä: hän aikoo kostaa vanhempiensa teloituksen, maksoi mitä maksoi.

John Milius on itselleni tuntematon ohjaaja, mutta täytyy myöntää, että hyvin mies osaa hoitaa hommansa. Ja erityismaininta menee ehdottomasti säveltäjä Basil Poledourikselle, hän on onnistunut luomaan leffaan erittäin hyvät ja tunnelmalliset musiikit. Eikä Arskakaan ole mikään onneton näyttelijä, heppu osaa kyllä näytellä, vaikkei välttämättä aina kovinkaan kaksisesti. Mutta se Arskan hirveä aksentti… yh. Se paistaa läpi lähes jokaisesta hänen repliikistään ja siksi leffan aikana koko ajan kuin vaistomaisesti toivoo, että Arska pitäisi suunsa kiinni. Mutta ei se sitten niin häiritse jos sen ei anna häiritä, mutta korviin se kyllä ottaa, sille vaan ei voi yhtään mitään.

Conan Barbaari on silti kaikesta huolimatta hieno tarina yhden miehen päämääräästä, kostosta ja siitä kuinka hän raivaa tietään kohti tavoitettaan. On aika tasata tilit ja maksaa vanhat kalavelat ja sen Arska on totisesti valmis tekemään! Voin siis suositella leffaa kaikille hyvän elokuvan ystäville, sukupuolesta tai iästä riippumatta.

nimimerkki: Tolppanen

Arvosteltu: 04.08.2006