Niin mielenkiintoinen, jännittävä ja sykähdyttävä, että melkein kaksi tuntinen elokuva tuntui puolituntiselta.

18.10.2008 12:02

Ohjaajat: ,
Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Ratatouille
Valmistusvuosi:2007

Pixar on onnistunut tekemään taas huikean animaatioelokuvan. Kun näin monella elokuvasivustolla Pixarin animaatioelokuva on saanut hyvät arvostelut, niin mielenkiintoni Rottatouillea kohti suureni. Odotin kuukauden elokuvaa ja, kun se viimein ilmestyi, niin varasin liput ja kirmasin teatteriin.

Kun elokuvatrailerit pyörivät, niin kämmenpohjani hikeentyivät. Vihdoin elokuva alkoi. Yhtäkkiä huomasin, että lopputekstit pyörivät jo. Elokuva oli niin mielenkiintoinen, jännittävä ja sykähdyttävä, että melkein kaksi tuntinen elokuva tuntui puolituntiselta.

Elokuva on niin loistavasti tehty, jokainen varjo, rotan karva, värit, musiikki, ääninäyttelijät ja jokainen yksityiskohta on erittäin hyvin hiottu. Jos Rottatouillea vertaa jonkin toisen animaatiostudion elokuvaan, niin on selvää kuinka tarkkaa työtä Pixar on tehnyt.

Mieluisin maani on Ranska ja lempieläimeni on hiiri, joten Pixar ei voisi parempaa elokuvaa minulle tehdä. Musiikki on kaunista ranskalaista musiikkia. Ääninäyttelijät ovat loistavat, he puhuvat aidontuntuisesti ranskalaisesti ääntäen. Lisäksi huumori on hauskaa, jota enimmäkseen kylvää Remyn hauska Emile-veli, jonka suusta tulee aina hauskoja kommentteja. Ei ole paljoa väliä katsooko dubatun vai originaaliversion elokuvasta, sillä usein häiritsee se, kun pitää koko ajan kurkkia tekstityksiin. Niimpä katsoin dubatun version, joka on mielestäni loistavasti tehty. Olen nyt DVD:n ostettuani katsonut useammin originaaliversiota. Lisäksi kaikki Ranskan upeat maisemat ovat niin käsittämättömän kauniisti tehty.

Vive La Pixar!

+ (plussat)

– Juoni
– Musiikki
– Kuvan laatu (realistisen näköistä)
– Ääninäyttelijät
– MAISEMAT
– Täydellinen elokuva

– (miinukset)

No jos jotain pitää pakko negatiivista sanoa, niin ehkä elokuvan kesto on melko pitkä animaatioelokuvalle, mutta ei se haittaa.

Suosittelen lämpimästi kaikkia katsomaan tämä herkullinen ja lämmin Pixar-mestariteos!

Arvosteltu: 18.10.2008