Medusan verkko on perinteinen toimintajännitysfilmi ilman teknomambojamboa, ja tämähän sopii.

28.7.2004 18:28

Alkuperäinen nimi:The Bourne Identity
Valmistusvuosi:2002

Italialainen kalastusalus poimii merestä kyytiin tajuttoman miehen jota on ammuttu selkään. Mies pelastuu ja herää, muttei muista elämästään tai itsestään yhtään mitään. Kohta he saapuvat satamaan, ja mies päättää alkaa selvittää kuka on, mutta se ei olekaan ihan noin vain tehty…

Medusan verkko on, yllättävää kyllä, perinteinen toimintajännitysfilmi ilman minkään maailman teknomambojamboa ja jatkuvaa ”coolia” räimettä. Tämä on hyvä, sillä perinteiset toimintajännitysfilkathan kelpaavat aina.

Elokuvan pääosanesittäjä Matt Damon ei ole ennen oikein vakuuttanut minua, mutta Medusan verkon nähtyäni uskon että Damon ei todellakaan ole pelkkä teini-idoli, vaan vakavasti otettava näyttelijä. Muutkin näyttelijät ovat oikein hyviä, ja pläjäys on ohjattukin mukiinmenevästi, mutta silti. Leffasta kyllä huomaa, että Doug Liman on aika kokematon, sillä leffan alussa vallitsee mukavan mysteerinen ja jännittynyt tunnelma, mutta jo puolen tunnin kohdalla Liman paljastaa lähes kaiken päähenkilön entisestä elämästä, ja muunkin jännittämisen arvoisen. Loppuelokuvakin on oikein viihdyttävää meininkiä, mutta tuo harmittava moka tiputtaa pisteitä yhden kokonaisen laukauksen.

Jos etsit perjantai-illaksi jotain toimintaelokuvaa jonka keston ajaksi aivot voi jättää lepotilaan, ja kaikki vanhemmat klassikot on jo nähty, suosittelen Medusan verkkoa.

Arvosteltu: 28.07.2004