Loppujen lopuksi mukavaa viihdettä jonka voi katsoa muutaman kerran uudestaan.

5.7.2004 21:41

Alkuperäinen nimi:The Matrix
Valmistusvuosi:1999

Matrix oli vuoden 1999 suurmenestys melkeinpä kaikkialla. Katsastin aikoinaan tämän leffan ja se oli pettymys vaikka se olikin ihan katsottava pätkä. Päätin katsoa uudelleen ja eihän se siitä ollut muuttunut sitten yhtään.

Thomas Anderson (Keanu Reeves) on kaksoiselämää elävä mies joka on päivisin konttorin työntekijä mutta öisin mestarihakkeri Neo. Sitten eräänä päivänä hän saa puhelunsoiton Morpheukselta (Laurence Fishburne) ja hän saa tietää että hän on vaarassa. Morpheus järjestää Neon turvaan ja paljastaa tälle karmean totuuden. Maailma jota me elämmä onkin valetta ja todellisuudessa koneet hallitsevat maailmaamme. Neo lähtee mukaan taisteluun koneita vastaan perässään liuta agentteja.

Matrix on mukiinmenevä elokuva jossa saa käyttää aivonkiemuroitansa ja kokea useita katselukertoja että tajuaa juonesta kaiken. Juoni on viisas ja älykäs ja näyttelijät hyviä, mutta jokin tätä elokuvaa vaivaa. Tämä ei ole mikään elämää suurempi katselukokemus mutta ei ole silti huono. Lopun turha väkivalta lannistaa katselukokemusta.

Loppujen lopuksi Matrix on mukavaa viihdettä jonka voi katsoa muutaman kerran uudestaan. Ja tämähän on niitä elokuvia joka poiki jatko-osia kaksin kappalein ja tämähän oli alunperinkin tarkoitettu trilogiaksi. Valitettavasti muut osat olivat pelkkää aivotonta mäiskettä joita en suosittele. Jälleen kerran ykkönen on trilogian paras osa.

nimimerkki: Mask

Arvosteltu: 05.07.2004