Lipsahtaa huomaamattomasti syvälle mustan huumorin puolelle. Tuo lienee tietty tarkoituskin.

27.6.2001 09:50

Alkuperäinen nimi:Gang Related
Valmistusvuosi:1997

Kiinnostuin tästä pläjäyksestä, koska halusin edelleen perehtyä Tupac Shakurin tuotantoon. Tämä on ns. toimintaleffa, joka paljastuikin onneksi loistavaksi mustan huumorin edustajaksi. Tässä on niin uskomattomia juttuja, että oksat pois.

James Belushi ja Tupac Shakur esittävät korruptoituneita kovanaamakyttiä. Nämä pöllivät poliisilaitoksen todistehuoneesta kokaiinia ja yrittävät myydä sitä kadulla. Diili menee pieleen ja nämä ampuvat huumekauppiaan, joka onkin peiteroolissa oleva poliisi. Tästä alkaa kierre, jossa James ja Tupac yrittävät peitellä jälkiään ja lavastaa syyllistä. Asiat menevät toisensa jälkeen aivan metsään. Spurgu, joka hommataan kadulta syntipukiksi paljastuukin 7 vuotta kadoksissa olleeksi tele- ja elektroniikkajätin perustajan pojaksi. Tämä on tehnyt myös Afrikassa hyväntekeväisyystyötä lääkärinä. Aivan älytöntä meininkiä.

Parasta leffassa on se, että tämä ei tavallaan yritäkään olla komedia vaan pysyttelee paremminkin toimintagenressä. Pläjäys jotensakin lipsahtaa huomaamattomasti syvälle mustan huumorin puolelle. Tuo lienee tietty tarkoituskin, mutta tällainen on kivaa kun ei osoitella liikaa. Katsoja voi itse todeta katseleeko hän toiminta- vai komedialeffaa. Tästä irtoaa kaikille jotakin.

Huomasin, että leffasta on olemassa kaksi englanninkielistä nimeä ”Gang Realated” lienee tuo virallinen ja ”Criminal Intent” on jenkkilässä käytetty työnimi. Näin päättelin, mutta voin olla väärässäkin.

Ehdottomasti tarkistamisen arvoista tavaraa. Nautitaan tietysti donitsin ja kahvin kera.

Arvosteltu: 27.06.2001