Juoni on todella sekava ja hahmoja on liikaa. Mutta viihdyttää tämä kuitenkin.

15.3.2009 07:23

Pirates of the Caribbean sai vuonna 2007 kolmannen osansa. Ensimmäinen osa, Mustan helmen kirous on ihan viihdyttävä elokuva, eikä seuraava osa Kuolleen miehen kirstussakaan paljon valittamista ole. Mutta kolmas osa, Maailman laidalla on huomattavasti heikompi kuin aiemmat osat, vaikkei aivan täydellisen surkea olekaan. Ja loppua jätettiin sen verran auki, että varmaan saamme vielä lisää seurata Jack Sparrow’n seikkailuja.

Pahimmat karikot ovat jo juonen kohdalla. Elokuvan juonenkulku on aivan tolkutonta ja sekavaa. Kymmenen minuutin välein jokainen päähahmo vaihtaa puoltaan ja tapahtumat vyöryvät hirveällä vauhdilla eteenpäin ja puolenvälin jälkeen useimmat katsojat luultavasti ovat jo tippuneet kyydistä. Eikä tapahtumissa ole edes aina mitään logiikkaa. Ristiriitaisuuksia ja juonenaukkoja löytyy jo Maailman laidalla -elokuvan sisältä ja aiempiinkin osiin on joitakin ristiriitoja ja juonenaukkoja. Jo päälinjaa ymmärtääkseen pitäisi katsoa edelliset osat, eikä niistä saisi olla mielellään pitkää aikaa. Itsellänikin oli kyllä aiemmat osat nähtynä, mutta ajan kulumisen takia osa asioista oli jo päässyt pahasti unohtumaan.

Homman sekavuutta lisätään enemmän tuomalla useita uusia hahmoja mukaan, joilla ei kuitenkaan tee paljon mitään. Useimmat hahmot eivät saa kovinkaan paljon aikaa, eikä heihin edes ole panostettu kunnolla. Useimpien uusien hahmojen mukaan tuomisen syitä voikin vain ihmetellä. Monet eivät itse asiassa edes tee mitään. Hahmot jäävätkin etäisiksi, eikä heistä jää oikein mitään mieleen.

Mutta sentään on tunnelmaan panostettu. Elokuvaa on viety synkempään suuntaan. Mutta huumoria on vastaavasti lisätty. Tämähän on ihan makukysymys, mutta itse koin, että sitä on liikaa. Varsinkin Jack Sparrow -kohtauksissa ollaan jo lähellä komediaa. Komedia ei oikein istu tähän elokuvasarjaan. Taistelukohtaukset ovat sentään komeaa katseltavaa, vaikka parissa kohtaa mennään turhankin hätäisesti. Eikä efektipuolessakaan suuria valittamisen aiheita ole.

Hahmo- ja näyttelypuoleen on panostettu ihan kohtuullisesti. Johnny Depp jatkaa Jack Sparrow’n roolissaan ihan hyvin, vaikkei aivan samassa vedossa olekaan. Orlando Bloom ja Keira Kngihtley ovat hieman parantaneet näyttelemistään ja myös heidän hahmoihinsa on panostettu hieman enemmän. Mutta heidän siirappikohtaukset eivät kyllä toimi juuri ollenkaan. Bill Nighyn Davy Jones ei enää ole aivan niin hurja kuin aiemmin, mutta sentään ihan mielenkiintoinen hahmo hyvällä näyttelytyöllä. Geoffrey Rush vetää hyvän roolin Barbossana, eikä hänen hahmossakaan ole mitään valittamista. Chow Yun-Fat, joka länsimaissa muistettaneen parhaiten John Woon Honkkarielokuvista, ei ole enää samassa verossa, vaikka hyvin hoitaakin asiansa, mutta miehen roolihahmo jää aika pintapuoliseksi ja irralliseksi. Eikä häntä edes nähdä elokuvassa kovin paljon.

Keskikertaiseksi tämä elokuva kyllä jää, vaikka aineksia olisi voinut olla parempaankin. Käsikirjoitus on selkeästi tehty kovin hätäisesti ja kun tuottajana on Jerry Bruckheimer niin voi olla aivan varma siitä, että liikkeellä ollaan oltu ainoastaan dollarikuvat silmissä. Vioistaankin huolimatta tämäkin on ihan viihdyttävä, mutta jää auttamattomasti aiempien osiensa jalkoihin. Neljättä osaa ei kyllä tarvittaisi, mutta kyllä sellainen voi hyvinkin tulla. Toivottavasti se tehdään sitten paljon paremmin, jos sellainen tehdään.

Arvosteltu: 15.03.2009