Iloitsee katsojansa kanssa kunnes yhtäkkiä lyö yhden elokuvahistorian kovimman oikean suoran katsojansa kasvoille tuoden kasan elämän vaikeimpia eettisiä kysymyksiä elämästä ja moraalista mietittäväksi.

4.8.2011 22:20

Alkuperäinen nimi:Million Dollar Baby
Valmistusvuosi:2004

Rankan lapsuuden kokenut ja itseään pohjasakkina pitävä Maggie (Hilary Swank) aloittaa tiukan harjoittelun oman aikansa nyrkkeilylegendojen Frankien (Clint Eastwood) ja Scrapin (Morgan Freeman) nyrkkeilysalilla. Taitoa Maggielta ei vielä löydy mutta into sekä sydän päästä mestaruustason nyrkkeilijäksi on suuri.

Million Dollar Baby on näyttelijä/ohjaaja Clint Eastwoodin vuoden 2005 eniten Oscar-pystejä syönyt ja laajalti ylistetty draama. Elokuva kertoo tarinan 32-vuotiaasta Maggie Fitzgeraldista ja hänen matkastaan epätoivoisesta säkin hakkaajasta, nyrkkeilykehien tyrmääjäksi. Maggie tarvitsee matkassaan mestariksi valmentajan harjoittamaan hänestä taidokkaan hanskojen heiluttajan sekä managerin tuomaan otteluja oteltavaksi. Valmentajaksi sekä manageriksi saadaan tiukan väännön ja Scrapin hyvyyttään tehdyn avun jälkeen, lähes mestarin valmentanut, Frankie Dunn. Kaikki sujuu Frankien aiemmin ehdottomasta kieltäytymisestä valmentaa tyttöjä huolimatta, pientä perhedraamaa lukuunottamatta, erinomaisesti aina mestaruusotteluun saakka. Mestaruusottelun jälkeen sattuu ja tapahtuu, ilo muuttuu suruksi, Frankiekin herkistyy ja Maggiella menee huonosti. Tulee Eastwoodin aika näyttää taitonsa herkkänä Frankiena, ja kohtaa elämänsä vaikeimman päästöksen. Million Dollar Baby iloitsee katsojansa kanssa kunnes yhtäkkiä lyö yhden elokuvahistorian kovimman oikean suoran katsojansa kasvoille tuoden kasan elämän vaikeimpia eettisiä kysymyksiä elämästä ja moraalista mietittäväksi.

Eastwood onnistuu jälleen näyttämään miksi häntä pidetään elävänä legendana. Hänen roolisuoritus, tylynä mutta sisältä hempeänä Frankie Dunn:na on enemmän kuin hatun nostamisen arvoinen. Eastwoodin vanhuuden ryppyjen mukana tuoma karisma on hyvin otettu käyttöön. Hänen ohjauksensa on pehmein sivelin maalattua rankkaa draama ja mestarillista, joka kulmasta katsottuna. En olisi ihmetellyt jos tästä ohjaustyöstä olisi myönnetty Oscar-palkinto. Ainiin, niinhän siitä myönnettiinkin.
Elokuva ei silti nojaa vain Eastwoodin taitojen varaan vaan Freeman ja erityisesti Swank tekevät uransa huippusuoritukset. Sivuroolissa pysyttelevä Freeman antaa kaikkensa nyrkkeilysalin toisena lempeämpänä omistajana ja toisen silmänsä sokeutuneena Scrapina, joka tarpeen tullen todistaa olleensa mestarillinen 109. ottelun nyrkkeilijä. Freeman on yksi aikamme upeimpia näyttelijöitä, joka Million Dollar Baby:ssa antaa vielä pienen verran lisää. Mielestäni se olisi riittänyt ansaitsemaan suorituksestaan sivuroolissa Oscarin. Ainiin, niinhän hän saikin.
Itse Million Dollar Baby:na toimiva Hilary Swank tuo hampaat irvessä elokuvaan harvoin näin taidokkaasti näyteltyä intoa Maggien roolissa. Swank antaa suorituksellaan katsojalleen lähes kosketeltavaa iloa, surua, vihaa, rakkautta. Tunteet välittyvät niin vahvasti että huomaa itse tuntevansa samoin kuin Maggie elokuvan aikana. Swank jos kuka olisi ansainnut roolistaan Oscarin! Ainiin, kyllähän hän sen pystin sai.

Million Dollar Baby on hyvin tunteita käyttävä draama. 134 minuutin aikana iloitaan, suretaan, rakastetaan sekä vihataan. Tämä filmi on 2000-luvun must see elokuva, Eastwoodin ehdoton klassikko. Jo Oscarit ohjauksesta ja näyttelijöistä kertovat osansa Million Dollar Baby:n upeudesta ja mielestäni mikään Oscar-palkinto ei mennyt väärään osoitteeseen. Ainiin, vielä viimeinen vasen koukku alaleukaan, tämähän voitti Paras elokuva-pystinkin.

Arvosteltu: 04.08.2011