Hieno elokuva Wonder Womanin synnystä

15.6.2017 11:13

DC:n uusin sarjakuvaelokuva Wonder Woman on nyt täällä. Wonder Woman joka jo esiteltiin Batman v Superman elokuvassa, sai siis nyt oman elokuvansa. Elokuva kertoo siitä miten Dianasta tuli Wonder Woman, eli kyseessä on syntytarina, mikä tällä kertaa olikin ihan hyvä asia, sillä Wonder Woman ei varmasti ole hirveän tunnettu hahmo suurelle yleisölle (ainakaan meillä Suomessa) ja koska BvS ei hänen taustojaan kerro.

Mainittakoon heti alkuun että Wonder Woman on selvästi paras näistä uusista DC Universumin elokuvista, joihin siis kuuluu nyt Wonder Womanin lisäksi Man of Steel, Batman v Superman ja Suicide Squad. Toki Man of Steel elokuvasta on jo niin paljon aikaa ja koska se tuli jo paljon ennen kuin tämä uusi DC Universumi kunnolla edes alkoi, niin eihän sitä kukaan oikein mukaan laske. Tämän takia siis Wonder Woman on heittämällä paras näistä elokuvista. Mieleen tuleekin, että pitäisikö DC:n keskittyä tekemään enemmän sooloelokuvia, eikä isoja ryhmärymistelyjä, jos ne ei kunnolla toimi. Toki heti seuraava DC elokuva on Justice League, jossa siis nähdään ainakin kuusi DC:n suurinta sankaria (Batman, Wonder Woman, Superman, Aquaman, Flash ja Cyborg).

Palataan nyt kuitenkin takaisin Wonder Woman elokuvaan. Wonder Woman osaa olla enemmän humoristinen, kuin muut DC:n elokuvat ja se taitaakin olla se mitä nämä elokuvat kaipaavat. DC on ottanut hahmonsa ja elokuvansa tähän mennessä hieman liian vakavasti ja tehnyt niistä liian synkkiä, toisin kuin suurin kilpailijansa Marvel, jonka elokuvat ovatkin paljon suositumpia ja paremmin menestyneitä. Tästä syystä DC varmasti päätti lähestyä tällä kertaa hieman humoristisemmasta näkökulmasta. Se selvästi kannatti, sillä vaikka elokuva ei ole täydellinen, onnistuu se olemaan todella viihdyttävä.

Elokuva on myös hyvä kasvu- ja syntytarina. Alussa kerrotaan, miten amazoniprinsessa Diana haluaa muiden amazonien tapaan harjoitella taistelemista, mutta hänen äitinsä kuningatar Hippolyta on eri mieltä. Tästä huolimatta Diana alkaa salaa harjoitella taitojaan tätinsä Antiopen kanssa. Dianasta kasvaakin todella hyvä taistelija, mutta hän ei itsekkään tiedä itsestään kaikkea, sillä hänen äitinsä on salannut tyttäreltään tärkeän asian, joka tekee Dianan tarinasta mielenkiintoisen ja selittää sen miksi hänen voimansa ovat Teräsmiehen tasoa.

Amazonit elävät rauhassa ja salassa muulta maailmalta Themysciran saarella, jonka Zeus on siis piilottanut muulta maailmalta. Kuitenkin saarelle tippuu brittivakooja Steve Trevor, joka aiheuttaa amazoneille hieman harmia. Sillä he eivät pidä ulkopuolisista ja saarella on vain naisia, eikä yhtään mistä, jonka takia miehen tuleminen saarelle aiheuttaa naisille päänvaivaa. Sillä aikaa kun amazonit ovat eläneet saarellaan rauhassa ja eristyksissä muusta maailmasta vuosisatojen ajan, on muussa maailmassa menossa ensimmäinen maailmansota. Kun Diana kuulee sodasta, on hän varma, että sodan takana on amazonien ikiaikainen vihollinen sodanjumala Ares. Diana on varma, että sota loppuu jos Ares kuolee, jonka takia hän päättää lähteä Steve Trevorin kanssa sotaan, jotta hän voi kukistaa sodanjumalan.

Eli toisin kuin muut DC:n elokuvista, sijoittuu tämä nykypäivän sijaan 1900-luvun alkupuoliskoon ja nimenomaan ensimmäisen maailmansodan aikoihin. Toki amazonit elävät kuin muinaiskreikassa, joten osa elokuvasta sijoittuu siis tavallaan vielä kaukaisempaan historiaan. Elokuvassa onkin useita hauskoja kohtia, siitä miten muinainen soturiprinsessa päätyy keskelle ”nykyaikaa” (ensimmäistä maailmansotaa).

Elokuvan aikana niin katsojat kuin päähahmo oppivat kokoajan uutta. Sen lisäksi että Diana oppii kokoajan lisää ihmistä, niin hän oppii myös itsestään ja voimistaan lisää. Elokuva toimiikin ihan hyvin alku- ja kasvutarinana. Elokuva on tietenkin täynnä toimintaa ja kaikki toiminta kohtaukset on tehty hidastusta käyttäen, mikä tänä päivänä on hieman yllättävää, sillä kikka tuntuu jo hieman vanhalta ja yli käytetyltä. Silti tässä elokuvassa se toimii jotenkin todella hyvin, toki välillä tulee mieleen että onko joka ainut taistelukohtaus oltava hidastettu.

DC teki selvästi hieman PR tempun palkkaamalla naisohjaajan naissupersankari elokuvan ohjaksiin. Patty Jenkins onnistuu kuitenkin tekemään hyvää työtä, mutta silti elokuva tuntuu hieman keskeneräiseltä ja siltä, että elokuvan tekemisessä on tullut kiire. Silti elokuva on näistä uusista DC:n elokuvista ehdottomasti paras ja viihdyttävin.

Elokuvassa nähdään näyttelijöinä mm. Gal Gadot, Chris Pine, Connie Nielsen, Robin Wright, Danny Huston, David Thewlis, Saïd Taghmaoui, Ewen Bremner ja Elena Anaya. Gal Gadot tekee hyvää työtä Dianana ja onnistuu tekemään hahmosta mielenkiintoisen. Toki hänet nähtiin jo BvS elokuvassa, mutta siinä hänen roolinsa jäi melko pieneksi ja vaille taustatarinaa. Chris Pine onnistuu myös ihan hyvin ja onkin hyvä lisä elokuvan näyttelijäkaartiin. Pine on yleensä totuttu näkemään päärooleissa, joten oli välillä mukavaa nähdä häntä sivuroolissa, varsinkin kun hän hoitaa sen todella mallikkaasti. Nielsen ja Wright ovat myös rooleissaan hyviä ja itse en meinannutkaan tunnistaa Wrightia ennen kuin vasta lopputeksteistä luin hänen nimensä. Huston ja Thewlis ovat myös ihan hyviä ja heidän hahmonsa ovat ihan mielenkiintoisia.

Elokuvan puolivälissä mukaan tulee joukko, jotka auttavat Dianaa ja Steveä, mutta tuo joukko jää melko turhaksi ja mitäänsanomattomaksi. Toki voi olla että joukkio on vaan tuomassa elokuvaan lisää huumoria, missä se toki jotenkin onnistuu.

Gal Gadotin Wonder Woman oli Batman v Superman elokuvan parasta antia, joten ihan mielenkiinnolla odotin tätä hänen omaa elokuvaansa. Toki koska BvS ja Suicide Squad ovat molemmat mielestäni melko huonoja tekeleitä, olin ensin hieman varuillani. Wonder Woman on kuitenkin selvästi näistä paras, vaikka vielä olisi parantamisen varaa. Oli myös mukavaa, että elokuvaa ei liikaa sidottu muihin DC:n elokuviin, vaan elokuva sai, seistä omillaan, jossa se onnistuukin hyvin. Gadot onnistuu hyvin täyttämään hahmon saappaat ja onkin roolissaan hyvin karismaattinen ja samalla myös viaton ja hurja soturi. Myös kaikki supersankarin manööverit kuten poseeraukset ja muut ovat täyttä kultaa.

Kaiken kaikkiaan Wonder Woman on elokuvana hyvä, mutta silti hieman keskeneräisen ja hätäisesti tehdyn oloinen. Silti uskallan ehdottomasti sanoa elokuvan olevan keskitason yläpuolella ja sen olevan paras näistä DC:n tämän hetkisistä elokuvista. Suosittelen elokuvaa ehdottomasti kaikille sarjakuvien faneille ja niille jotka pitävät sarjakuvaelokuvista. Suosittelen tätä myös niille jotka pitävät tämän tyylisistä elokuvista ja niille jotka pitävät pääosan esittäjistä.

Arvosteltu: 15.06.2017