Filosofinen tieteistarina on päällimmäisenä.

12.8.2005 09:15

Alkuperäinen nimi:The Matrix
Valmistusvuosi:1999

”Ei mistään” ilmestynyt vuoden 1999 The Matrix kasvoi kulttifilmiksi. Elokuva on nerokkain tulevaisuudenkuvaus, mitä olen ikinä nähnyt, ja varmaan tulenkaan pitkään aikaan jos koskaan näkemään. Elokuvan ideahan varmasti on monille jo selvä (kaikessa nerokkuudessaan) ja se on selvä sanomattakin että fiktiivistä kuvausta voi hyvinkin olettaa todeksi tulevaisuudessa, vaikka monien mielestä se ahdistava onkin. Kunniaa Wachowskeille.

Elokuva alkaa nopeatempoisesti siirtäen katsojansa mielenkiinnon niin intensiivisesti lättyyn, ettei siitä ole irroittautumista. Pätkä ei päästä tylsistyttämään, juonenkäänteet ja etenevä ja kokoajan ahaa-elämyksiä tarjoava käsikirjoitus pitää sohvaperunan varmasti silmät auki. Kung-fu taistelu-kohtaukset ovat nekin suurehkossa roolissa, ja kauniina siinä tehtävässään ovatkin, mutta filosofinen tieteistarina on päällimmäisenä.

Elokuvan efektit miellyttävät katsojaansa edelleen vaikka ikää leffalle on päässyt jo kertymään. Mutta mikä elokuvassa kaikkein mahtavinta on, on henkilöhahmoissa oleva syvyys. Jokainen hahmo on persoonallinen ja näyttelijät tulkitsevat näitä mahtavasti, kaikki. Hugo Weaving, joka tuntuu vakuuttavan joka elokuvassa on taas kaikista vahvimman roolisuorituksen suorittava. Myös Laurencen päättäväisyys on kehuttavaa.

Jos pitää sci-fistä tämä elokuva on varmasti lähellä sydäntäsi, ja vaikket pitäisikään tämä elokuva mahdollisesti muuttaa mielesi. Tämä on paras ikinä valmistettu elokuva. Idea, juoni, näyttelijät, kirjoitus, toteutus, kaikki pelaa täydellisesti. Mainittakoon vielä ultimate collectionista kiinnostuneille, että ensimmäisen Matrixin extrat ovat mahtavat, ja niitä ei kannata kiertää, niinkuin ei tätä elokuvaakaan.

nimimerkki: mud

Arvosteltu: 12.08.2005