Enemmän Draamaa kuin komediaa.

29.6.2005 21:19

Alkuperäinen nimi:Limelight
Valmistusvuosi:1952

Nähtyäni joskus hämärässä menneisyydessä ”Chaplinin Pojan” aloin kiinnostua miehen tuotannosta. Päämääränä olisi nähdä kaikki miehen elokuvat joten menin Video vuokraamon, mutta siellä ei ollut yhtään Chaplinia. No onneksi on paikka nimeltä ”Kirjasto” mistä löytää aina kaikenlaista kivaa. No katsottuani Diktaattorin, Nykyajan, Kultakuumeen ja Kaupungin valot päätin tutusta Chaplinin hieman ”tuntemattomaanpaan” elokuvaan nimeltä ”Parrasvalot”. No tulihan tämä lainattua kolme kertaa, mutta vasta 4. kerralla kerkesin tämän katsoa. Harmi vain ettei kirjastossa ole sitten muita kuin nuo edellä mainitut Chaplinit, eikä niitä viitsisi ostaa kun Chaplin Collection leffat ovat 24-30 euroa kappale. Mutta nyt loppuu höpinät ja siirrytään suoraan juoneen ja arvosteluun.

Juoni on suurinpiirtein tälläinen: Entinen suuruus Klovni-Calvero (Chaplin) pelastaa Erään tytön nimeltä Thereza (Claire Bloom) itsemurhalta. Tyttökin tuntuu menettäneen elämän halunsa, mutta onhan hänellä Calvero tukenaan… Enempää tuskin kannattaa kertoa, koska tuossa on ihan tarpeeksi valaisua asiasta. Elikkä nyt itse mielipiteeseen, eli arvioon, eli tuomioon.

Elikkä tämä on siis sitä mitä Chaplin parhaiten osaa. Komediaa… Tosin tällä kertaa kyse on Draama-komedista. Vaikka tässä saa hieman hymyillä. Minusta tämä on kyllä enemmän Draamaa kuin komediaa. Surullinen tämä on enemmän kuin hauska. Mitään suuria nauruja ei tarjoilla. Taisin itse nauraa vain kerran ja muuten sitten vain hymyillä välillä. Eihän tässä pätkässä ole mitään vastusta Diktaatorille ja Chaplinin mykkätuotannolle.

Näyttelijöistä sen verran, että kaikki osaavat asiansa. Tosin Chaplin tekee minusta elämänsä parhaan roolisuorituksen surullisena Calvero klovina joka kaipaa vanhoja aikoja, Näyttämöjä ja Parrasvaloja. Ohjaus on hyvää, mutta Käsis on vielä parempi. Kyllähän tämä on hyvä leffa, mutta joutuu Chaplinin leffojen keskikastin joukkoon. Voittaa Kultakuumeen ja Chaplinin pojan (Huonoimmat Chaplinit), mutta häviää Diktaattorille, Kaupunginvaloille ja Nykyajalle.(Chaplinin parhaat)

Joudun tosiaan veloittamaan pisteen siitä, ettei tässä saa naura niinkuin muissa Chaplineissa. Tylsähän tämä ei silti ole. Varmasti menee enemmän Draaman kuin komedian ystäville. Viimeinen tuomio on siis 4/5.

nimimerkki: Scarface

Arvosteltu: 29.06.2005