Elokuva pysyy pystyssä Adam Sandlerin voimasta. Nyt sen voi sanoa tosissaan.

13.2.2021 19:04

Howard Ratner (Adam Sandler) kauppaa jalokiviä ja koruja. Häntä myös riivaa pelihimo ja sen seurauksena huumorintajuttomat juipit haluavat rahansa. Ukon käsiin kuitenkin saapuu [I]Vapaudut vankilasta[/I]-kortti hankalasta lähteestä ja kaikki alkaa näyttää hyvältä. Sitten draaman sääntöjä noudattaen kaikki menee pieleen. Sitten ne menevät pieleen lisää ja kun luulee että mikään ei voi mennä enempää pieleen niin se menee pieleen lisää. Suhde Dinahiin (Idina Menzel) romahtaa ja sekin on vain yksi monesta kiusasta.

Safdie-veljekset (nevahööd) ohjailevat jalokivikaupan kieroon maailmaan sijoittuvaa jännäriä. Lieron kaupankäynnin aiheuttamien paineiden purkaminen on raskasta hupia ja syntyvässä kaoottisessa meiningissä vaaditaan kaoottista kerrontaa. Onneksi meininki tehdään kamera-ajoilla ja räväkällä kuvastolla eikä pikakiväärileikkauksin joten tapahtumista ei pääse putoamaan pois. Dialogi on suorastaan naturalistista kiukkuisien hahmojen rähjätessä toisilleen ja jännitekin pysyy vahvana. Sitä suorastaan toivoo että ääliömäinen päähenkilö jotenkin onnistuisi edes hetkeksi huilaamaan.

Adam Sandler (aivehöödtuumats) on surkeiden komedialeffojen mitättömästi ärsyttävä päähenkilö. Nyt ukon mitäänsanomaton, liero olemus laitetaan draaman palvelukseen ja se toimii enemmän kuin hyvin. Howard Ratnerin lierous ja taipumus sotkea itsensä tulevat erittäin selviksi ja tonnikaupalla ukon niskaan satava paska on hänen oman törttöilynsä kasaan lapioimaa. Ukko on käytännössä jokaisessa kohtauksessa ja se ei ollenkaan haittaa elokuvan ollessa juurikin hänestä kertova tragedia. Komiikan osuus on äärimmäisen vähäinen ja muut näyttelijät ovat varsin huomaamattomia Sandlerin soolosuoritukseen verrattuna. On suorastaan luonnottoman oloista sanoa Adam Sandlerin suorituksen kannattelevan elokuvaa ilmauksen positiivisessa mielessä, mutta niin vain sattuu olemaan. Muut näyttelijät ovat väistämättä pienemmissä rooleissa ja antavat mainiosti kontrastia Sandlerin itseaiheutetulle epäonnelle.

Tarina on lieron mitättömyyden valuva romahdus itse kaivettuun monttuun ja sen suorastaan naturalistinen dialogi on iso kynnys leffasta nauttimiselle. Elokuvana kyseessä ei ole mikään suurteos, mutta Adam Sandlerin uskottavuus dramaattisena näyttelijänä saa tästä elokuvasta ison piristysruiskeen. Miellyttävä yllätys ja ne ovat aina mukavia, joskin loppupisteissä on [I]Adam Sandler-osaa-näytellä[/I]-lisää.

Arvosteltu: 13.02.2021

Lisää luettavaa