Elokuva on tehty ammattitaidolla sekä innolla, ja se näkyy.

15.7.2003 10:50

Alkuperäinen nimi:Jaws
Valmistusvuosi:1975

Nuori nainen katoaa öisellä uintireissullaan. Aamulla naisen ruumiin jäännökset löytyvät rannalta. Kuolinsyyksi todetaan hain hyökkäys. Mutta koska kaupunki jossa tämä kaikki tapahtuu, on pieni ja riippuvainen kesäturisteistaan jotka tulevat uimaan, pormestari haluaa unohtaa tapahtuneen. Hän kieltää poliisipäällikköä sulkemasta rantoja, ja viralliseksi teoriaksi vaihdetaan se, että nainen olisi silpoutunut kalastusveneen potkuriin. Pian lisää ihmisiä kuitenkin kuolee, ja hai on kaikkien tiedossa. Se täytyy eliminoida… Hain perään pienellä Orca veneellä lähtevät kalastaja Quint, poliisipäällikkö Brody ja haitutkija Hooper.

Elokuva on tehty ammattitaidolla sekä innolla, ja se näkyy. Erikoisjulkaisu VHS:ltä löytyy kommenttiraita, jossa tekijöitä haastatellaan. SiitäKIN käy ilmi millaisella itseluottamuksella ja ilolla Jaws tehtiin.

Näyttelijät ovat hyviä, ohjaus on hyvää, ja musiikki mahtavaa. Kaikenlisäksi elokuva on jännittävä aina silloin kun haita ei näy. Kun se näkyy, niin saa nauraa.

Kaikinpuolin Tappajahai on hyvä elokuva. Siinä on jännitystä, se on hyvin tehty, siinä on campia, siitä ei löydy juuri mitään turhaa. Suosittelen ehdottomasti kaikille! Aikanaan pläjäys aiheutti kauhean joukkohysterian jenkeissä, ja kaikkea uivaa ammuttiin ja räjäyteltiin. Kulttileffan saavuttama menestys poiki tietenkin kolme jatko-osaa, mutta ne ovat mitä ovat…

Suosittelen myös ennen elokuvaa kirjoitettua kirjaa Tappajahai, johon tämä elokuva perustuu. Ko. kirjan on kirjoittanut Peter Benchley.

Arvosteltu: 15.07.2003