Edeltäjissä olleet virheet on korjattu ja epätoivoisuutta leijailee ilmassa.

23.3.2017 13:56

Alkuperäinen nimi:Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith
Valmistusvuosi:2005

Kuusi vuotta kului, kunnes George Lucas sai esiosatrilogian päätökseen. Tämän aikana saimme nähdä kaksi puutteellista elokuvaa, joissa olisi kummassakin parannettavaa ja viimeisen osan, joka kertoo miten kaikki tapahtui. Miten Anakin Skywalkerista tuli legendaarinen Darth Vader? Kuka nyt Darth Vaderin valtaannousua ei haluaisi nähdä?

Obi-Wan Kenobi ja Anakin Skywalker lähtevät pelastamaan Kansleri Palpatinea kreivi Dookulta. Anakin alkaa pikku hiljaa taipua pimeälle puolelle tapettuaan Dookun vastoin Jedien sääntöjä. Pian Padmé kertoo rakkaalleen ilouutisen, joka saa Anakinin näkemään unta, jonka kautta hän päättää astua pimeälle puolelle. Kloonit hyökkäävät Tasavallan kimppuun ja sithlordi nousee valtaan…

Star Wars Episode III – Revenge of the Sith eli suomalaisittain Sithin kosto onnistui yllättämään itseni positiivisesti. Siinä oltiin vihdoin korjattu virheet, jotka olivat olleet edeltäjissään. Kaikkia virheitä ei kuitenkaan ole korjattu, mutta en vaadikkaan täydellisyyttä. Tällä kertaa oli panostettu muuhunkin kuin lavastukseen, puvustukseen ja erikoistehosteisiin. Lavastus ja puvustus ovat edelleen hienoa jälkeä ja erikoistehosteet toimivat myös ihan mukiinmenevästi. Siinä oli yritetty tehdä edes hieman parempaa tarinaa, jolloin siitä voisi pitää aikuisetkin. Onnistuttiin myös tehdä epätoivoisen synkkä, josta pidin paljon. Aiemmat osat olivat lapsellisia ja huonoja. Huomattava parannus on siis tapahtunut. Ihailtavaa myös miten Lucas on onnistunut lopettamaan trilogian, koska tuntuu että kaikki parhaimmat jutut oli säästetty viimeiseksi.

Näyttelijöistä parhaan suorituksen vetää Ewan McGregor, joka on parantanut jälleen näyttelemistä. Anakinin roolin toistaa Hayden Christensen, josta en vieläkään pidä. Silti hän hoitaa roolin kotiin mallikkaasti. Yoda on vieläkin oudon näköinen, mutta muuten ei valitettavaa hänestä. Padmén roolissa nähdään jälleen Natalie Portman, joka on jälleen ihan pikkuriikkisen parempi kuin ennen. Tästä näyttelijättärestä voi kyllä olla montaa mieltä. Siinä oli minun mielestäni ne tärkeimmät näyttelijät, joista minulla oli jotain asiaa.

On vaikeaa annanko tälle elokuvalle 3 tähteä vai 3½. Päädyin loppujen lopuksi jäkimmäiseen, koska tämä elokuva oli sen verran positiivinen yllätys.

Arvosteltu: 23.03.2017