CIA-agentti öisin, TV-tuottaja päivisin. Kuulostaa hyvältä, mutta toteutus ei vastaa odotuksia.

1.11.2003 12:40

Alkuperäinen nimi:Confessions of a Dangerous Mind
Valmistusvuosi:2002

TV-ohjelmien juontaja-tuottaja-ideoija Chuck Barrisiin otetaan yhteyttä CIA:n taholta. Miehestä halutaan tehdä freelance agentti, joka kiertelisi ympäri maailmaa hoitelemassa CIA:n työn likaisinta osaa eli tappamista. Chuck kiinnostuu asiasta koska arvelee sen tuovan jännitystä hänen elämäänsä ja ryhtyy koulutettavaksi. Päivätyönsä ansiosta Chuck pääsee hyvällä tekosyyllä kiertelemään maailmaa hoitaen samalla salaista uraansa siinä sivussa.

Kun päivätyön menestys on huipussaan Chuck menettää kuitenkin hiljalleen kiinnostustaan yötyöhönsä ja haluaisi siitä eroon, mutta CIA:sta eroaminen ei ole ihan yhtä yksinkertaista kuin normaalityöstä. Asiaa vaikeuttaa vielä se että agenttiorganisaatiossa on myyrä, joka on ottanut Chuckin omalle tappolistalleen.

Tämä elokuva ei vastannut odotuksiani, jotka kieltämättä olivat aika korkealla. Elokuva tuntui jotenkin hakevan koko ajan sitä juonen punaista lankaa löytämättä sitä. Aina kun johonkin osa-alueeseen oltiin paneutumassa tarkemmin, siirryttiinkin jo toiseen. Jotenkin jäi sellainen tunne että mitään ei kerrottu loppuun asti. En tiedä sitten olisiko katsojan pitänyt itse osata oivaltaa jotain uuttaa, mutta minulta sellainen ainakin meni ohi. Kokonaisuudesta jäi semmonen keskeneräisen ja puolivillaisen maku suuhun. Yksi asia on kuitenkin varmaa: George Clooneystä tulisi noilla viiksillä loistava pornoelokuvien näyttelijä.

Arvosteltu: 01.11.2003