Ajokohtaukset on tehty näyttävästi.

5.9.2005 22:02

Ohjaajat: ,
Alkuperäinen nimi:頭文字D
Valmistusvuosi:2005

Huomasin ilokseni, että Initial D:stä on ilmestynyt, jo minun pitkään odottamani elokuva, siispä tilaan elokuvan. Lähes viikon tuskallisen odotuksen päästä posteljooni toi minulle elokuvani ja parin tunnin päästä olin valmistautunut katsomaan elokuvan, siispä laitoin DVDn koneeseen ja aloin katsoa.

Elokuva alkaa, kun Ryousuke Takahashi (Edson Chen) ja Takeshi Nakazato (Shawn Yue) lähtevät haastamaan Gunma-alueen parhaita kuskeja laittomiin alamäki-katukilpailuihin ja kun he ovat voittaneet kaikki, sitten he selvittävät, kumpi heistä on Gunma-alueen nopein kuski. Takeshi ajaa Nissan Skylinellään eräänä yönä ja hänen peräänsä ilmestyy Toyota Corolla AE86 Sprinter Truenolla ajava Takumi Fujiwara, joka on tofukauppiaan poika ja hän toimii kaupan lähettinä. Vaikka Takeshi yrittää parhaansa, hän ei mahda sille mitään, että Takumi pääsee hänestä ohi ja menee menojaan. Seuraavana päivänä Takeshi yrittää löytää sen mystisen Corollan, koska hän haluaisi ajaa kilpaa uudestaan. Itsuki Tachibana (Chapman To) on kahdeksantoistavuotias poika, joka on hemmoteltu ja hän on Takumin paras kaveri ja hän haluaisi olla katukilpailija, mutta hän ei osaa ajaa autolla hirveän hyvin. Bunta Fujiwara (Anthony Wong) on Takumin isä, ja hän on ollut paras kuski mitä Gunma-alueella on ikinä nähty. Hän on perustanut Fujiwara-tofukaupan, vaikka vuosien saatossa hänestä on tullut alkoholisti, niin hän ei ole kadottanut lahjaansa hyvänä kuskina ja auton säätäjänä. Natsuki Mogi (Anne Suzuki) on Takumin entinen luokkalainen, josta myös tulee Takumin tyttöystävä, mutta hänellä on salaisuus. Ryousuke Takahashi (Edson Chen) on hillitty, mutta erittäin nopea kuski, jonka erikoisuus on siinä, että hän jättäytyy taakse ja sitten hetken päästä, hän tietää mitkä hänen kanssakilpailijoiden heikkoudet ovat ja miten niitä pystyy hyödyntämään.

Elokuvan loputtua olin pettynyt, sillä olen tykännyt samannimisestä anime-sarjasta, johon kyseinen elokuva perustuu – vaikkakin aika löysästi. Elokuvassa on aika paljon samoja tapahtumia mitä animesarjassakin, mutta joitakin tärkeitä hahmoja on jätetty pois ja myöskin muutamat kilpailut on eri henkilöiden kesken kuin animesarjassa. Olisivat vain jättäneet ne pirteät eurodance-kappaleet musiikeiksi, sillä elokuvassa soivat rappikappaleet, jotka eivät sovi ainakaan omasta mielestäni tähän elokuvaan. Ehkäpä minun kuuluisi antaa kyseiselle elokuvalle vain kaksi ja puoli pistettä, mutta elokuva on lähes täydellinen – lauantai illalla, hyvässä seurassa ja muutaman oluen tai vahvemman juoman kanssa – sillä juoni on aika kevyt. Ajokohtaukset on tehty oikeasti, mutta silti näyttävästi ja taitavasti, siispä päädyin neloseen.

Arvosteltu: 05.09.2005