Tom Cruise aloittaa vaaralliset tehtävänsä

26.7.2018 21:01

Alkuperäinen nimi:Mission: Impossible
Valmistusvuosi:1996

Tom Cruisen tähdittämät Mission: Impossible-elokuvat ovat olleet varsin suosittuja yleisön keskuudessa jo yli 20 vuotta. Elokuussa 2018 on saamassa ensi-iltansa jo sarjan 6. osa, Fallout. Tulevan elokuvan kunniaksi päätin arvostella sarjan aloittaneen elokuvan vuodelta 1996. Arvostelussa on vähän juonipaljastuksia elokuvasta ja jos et halua tietää niistä, niin älä lue tätä!

Ennen kuin käsittelen elokuvaa, niin ensin lyhyesti taustaa. Mission: Impossible – Vaarallinen tehtävä oli 1960-luvulla varsin menestyksekäs ja arvostettu jännityssarja televisiossa, jossa Peter Gravesin näyttelemän Jim Phelpsin johtama IMF (Impossible Mission Force) -agenttiryhmä suoritti vaarallisia tehtäviä ympäri maailmaa taistellen terroristeja ja muita suurrikollisia vastaan pelastaen maailmaa ja turvatakseen rauhaa. Bruce Gellerin luoman sarjan tavaramerkkejä olivat mm. tehtävän esittelevä itsetuhoutuva viesti, erilaiset tekniset vempaimet ja naamioituminen muiksi ihmisiksi. Sarja oli aikansa kovinta ja nokkelinta viihdettä ja sille tehtiin vielä jatkoa 1980-luvulla parin tuotantokauden verran, mutta se ei saavuttanut alkuperäissarjan suosiota. Itse olen tutustunut myös näihin sarjoihin ja juuri 80-luvun sarja tutustutti minut aiheeseen lapsena.

Sarja alkoi saada sitten uutta elämää, kun sen faneihin lukeutuva valkokankaan supertähti Tom Cruise halusi tehdä siitä elokuvan. Hän toimi elokuvan tuottajana yhdessä Paula Wagnerin kanssa ja Paramount Picturesin kanssa hanke sai tuulta purjeisiin. Ohjaajaksi valikoitui aikoinaan huippuohjaajiin kuulunut Brian De Palma, joka tunnettaan sellaisista mestariteoksista, kuin Carrie, Scarface ja Lahjomattomat. De Palman ura oli 90-luvulla pahasti laskussa ja hän tarvitsi yhden hittielokuvan nostamaan uraansa. Arvostettu Robert Towne (Chinatown) toimi yhtenä käsikirjoittajana.

Elokuvan tarinassa Jim Phelpsin (Jon Voight) johtama IMF-ryhmä saa tehtäväkseen napata vakooja Prahassa, joka yrittää kaupitella terroristeille huippusalaista NOC-listaa. Tämä tehtävä menee kuitenkin pahasti pieleen ja koko IMF-ryhmä tulee tapetuksi. Ainoastaan ryhmän etumiehenä toiminut Ethan Hunt (Cruise) jää eloon ja tajuaa, että joku on lavastanut hänet syylliseksi tapahtumiin. Huntista tulee CIA:n takaa-ajettu ja hänen ainoa keino puhdistaa maineensa on selvitettävä mitä meni pieleen ja löytää oikea syyllinen.

Toisin kuin räjähtävät jatko-osansa, niin tämä aloituselokuva on enemmänkin piinaavaa trilleriä, jossa on muutama kova toimintakohtaus. Elokuvan väkivaltakin on suhteellisen vähäistä. Nämä ovat periaatteessa hyviä asioita, mutta kuitenkaan elokuva ei ole mikään mestarisuoritus. Elokuvaa tehtäessä käsikirjoittajilla oli ongelmia tarinan viimeistelyssä, mikä näkyy lopputuloksesta. Oli hiukan pettymys, kun leffa tuntuu ottavan mielestäni eri suuntaa kuin sarja. Lisäksi alkuperäissarjan hahmoja ei tuotu mukaan, paitsi johtaja Jim Phelps, jolle tämä elokuva ei tunnu tekevän paljon kunniaa.

Elokuvan tärkein tehtävä tuntuu olevan saada Tom Cruise maailman näyttäväksi toimintasankariksi. Hänen hahmonsa Ethan Hunt onkin koko ajan elokuvan keskiössä ja kaikki näyttävimmät kohtaukset ovat varattu hänelle. Itseäni superagentti Hunt hahmona ei paljoa vakuuttanut, sillä hän tuntuu osaavan kaiken, eikä tee paljon virheitäkään ja on niin ylivoimainen. Tuntuu siltä, että Cruise yrittää parhaansa mukaan haastaa James Bondin ja pistää häntä huomattavasti paremmaksi. Ehkä tässä onkin yksi syy, miksi elokuva tuntuu tarinaltaan epäuskottavalta.

Elokuvan näyttävimmät kohtaukset taitavat olla CIA:n suojattuun holviin tunkeutuminen sekä lopun vauhdikas kamppailu liikkuvan luotijunan katolla, vaikka se onkin epärealistinen. Näyttelijöistä ehkä eniten vakuutti Ving Rhames ja Jean Reno. Emmanuelle Béart on kaunis ja lahjakas näyttelijä, mutta hänen hahmonsa jää hiukan ohueksi. Se mikä minua ja monia sarjan faneja harmitti eniten, oli Jim Phelpsin muuttaminen tarinan roistoksi. Tämä ei tunnu uskottavalta ollenkaan, kun muistaa millainen hahmo oli sarjassa. Tämän takia tv-sarjan näyttelijätkin suhtautuivat elokuvaan erittäin kielteisesti. Vaikka konkari Jon Voight osaakin näytellä, niin Phelpsin hahmo ei muutenkaan tunnu ollenkaan samalta kuin sarjassa. Mielestäni De Palma ehkä oli väärä valinta ohjaajaksi. Hän tunnetusti on yrittänyt matkia elokuvakerronnassa mm. Alfred Hitchcockia, ja se näkyy hiukan tässäkin. Elokuvassa on intensiivisyyttä, mutta se ei saavuta täysin huippuaan, vaikka tunnelmassa onkin sopivaa jännitettä.

Vaikka aloituselokuva ja kamala kakkososa jäävätkin hiukan heikoiksi, niin myöhemmissä jatko-osissa on kuitenkin onnistuttu parantamaan, mikä näkyi mallikkaasti neljännessä Mission: Impossible-Ghost Protocol (2011) -leffassa. Vaikka elokuvat eivät ole täydellisiä, niin niiden ansiosta television klassikkosarja onnistuttiin kuitenkin elvyttämään taas eloon nuoremmille sukupolville. Lanka palaa taas!

Arvosteltu: 26.07.2018