”Emme antaneet potkuja Henry Cavillille”, sanoo James Gunn – DC:n elokuvauniversumin tulevaisuutta julki

1.2.2023 20:53

DC:n tv- ja elokuvauniversumin uudet johtohahmot, James Gunn ja Peter Safran ovat kertoneet lähemmin suunnitelmistaan. Kuten jo aiemmin esitettiin, Robert Pattinsonin näyttelemä Batman ei suinkaan jää yhden leffan hahmoksi. Gunnin ja Safranin ajatuksissa ei silti ole kierrättää Matt Reevesin käynnistämän Batman-leffasarjan kasvoja Marvel-henkisissä sankarien tai vihollisten kokoontumisajoissa.

Matt Reevesin The Batman Part II on tulossa maailmanensi-iltaan lokakuussa 2025. Pattinsonin tähdittämän jatko-osan lisäksi ensi vuodelle on tekeillä Superman: Legacy -niminen elokuva, joka on aivan oma lukunsa. Gunnin ja Safranin tarkoitus ei nimittäin ole tunkea kaikkia DC-hahmoja samaan koriin. Näin ollen esim. Reevesin vahvan omaääninen Batman-näkemys saa jatkua DC Elseworlds -brändin alla, kun taas osa muista tuotannoista kytkeytyy selkeämmin toisiinsa.

Fanien harmiksi Sperman: Legacyssa nähdä enää Henry Cavillia sinisävyisissä trikoissaan. Toisin kuin jotkut ovat tulkinneet, Cavillia ei potkaistu roolista pois kesken kaiken.

– Me emme antaneet potkuja Henry Cavillille. Häntä ei koskaan kiinnitetty kuin cameo-rooliin ja siinä se. […] Se ei ole Henryn syy. Minä pidän Henrystä. Hän on loistava tyyppi. Luulen, että moni oli hänelle mulkku, sellaisiksi voi myös lukea tämän yhtiön entistä johtoa. [Jatkossa] Henry ei ole Teräsmies useista syistä, Gunn toteaa.

Hänen ja Safranin visioissa moni hahmoista nuorentuu. Joistakin hahmoista on useampia versioita DC Elseworldsin myötä. Nuorennusleikkaus tarkoittaa myös sitä, ettei Gunnin Marvel-leffoista tuttuja näyttelijöitä marssikaan huhutun mukaisesti suoraan DC-rooleihin. Esim. Guardians of the Galaxy -elokuvien Drax eli Dave Bautista ei näyttele Batmanin vihollista Banea, vaikka moni ehti siitä jo haaveilla.

Bautista (54 v.) kiteyttää Gunnin kanssa käymäänsä keskustelua näin:

– Luulen, että DC-universumin elvyttäminen käy vain aloittamalla nollasta, ja silloin pitää lähteä liikkeelle nuorempien näyttelijöiden kanssa. Suunnittelua pitää tehdä 15 vuotta eteenpäin, enkä usko, että voin heilua siinä mukana. Sen minä käsitän. Mutta annan sille arvoa, koska en halua näytellä hahmoa, jolle en voi tuoda oikeutta. En ole enää sellaisessa vaiheessa työuraani, että voisin tuoda oikeutta Banelle. En ole varma, pystyisinkö siihen fyysisesti.

Samalla kun osa DC-näyttelijöistä vaihtuu, osa kuitenkin jatkaa. Esim. Jason Momoalle Gunn ja Safran miettivät jatkosuunnitelmia. Momoan ei vielä ole vahvistettu siirtyvän virallisesti Loboksi, ja Safranin mukaan näyttelijä on asennoitunut alusta asti tekemään trilogian Aquamanina. Aquaman-leffasarjasta on purkissa kaksi osaa. Gunnin mukaan samaa näyttelijää ei varata kahden ison hahmon rooliin yhtä aikaa.

Lähteet: Comingsoon.net, Deadline, Variety, Collider

Kuva: Warner Bros./ Batman v Superman: Dawn of Justice, 2016