Avatar 2 on todella pitkä – James Cameron kertoi miksi

8.11.2022 11:57

Joulukuussa ensi-iltaan tuleva Avatar-jatko-osa Avatar: The Way of Water on mielenkiinnolla odotettu tapaus. Arviolta 250 milj. dollaria kustantavan leffan on lupailtu esittelevän valkokankailla jotakin sellaista, jota siellä ei aiemmin ole nähty. Toisaalta kyseessä on ensimmäinen jatko-osa reilusti yli kymmenen vuotta sitten valmistuneelle elokuvalle, ja moni on tykästynyt striimaamaan katsottavaa kotisohvalla. Niinpä Avatar 2 voi olla myös megalomaaninen floppi.

Mutta The Way of Waterin kalliit vesitehosteet tuskin pääsisivät oikeuksiinsa pikkuruudulla. Elokuva vaatii katsojaltaan myös istumalihaksia, sillä rainan kestoksi on ilmoitettu 3 h 10 min, eli se on reilusti sarjan ensimmäistä elokuvaa pidempi. Aivan tavatonta tämä ei ole. Vertailun vuoksi: Peter Jacksonin Taru sormusten herrasta -elokuvilla on kullakin kestoa n. 3 h, joskin trilogian päättänyt leffa venyi n. 20 min yli kolmen tunnin rajan.

Istuttaako Avatar 2 sitten katsojansa tunneiksi tuijottelemaan eksoottisen planeetan hyperrealistista merenrantaa vai mistä on kyse? Avatar-leffasarjan isä, James Cameron, perustelee elokuvansa kestoa näin:

– Päämääränä on kertoa erittäin haastava tarina tunnepohjalta. Sanoisin uuden elokuvan keskittyvän enemmän hahmopuoleen, tarinaan, suhteisiin, tunteeseen. Ensimmäisessä elokuvassa me emme käyttäneet niin paljoa aikaa suhteisiin ja tunnepuoleen kuin kakkososassa, ja tämä on pidempi elokuva, koska siinä on enemmän hahmoja huomioitavana. Siinä on enemmän tarinaa.

Lähde: ScreenRant

Kuva: Disney/ Avatar: The Way of Water, 2022