Joss Whedonin syytösten keskellä löytyy ainakin yksi, jolla on ohjaajasta myös parempaa sanottavaa

31.10.2022 23:53

Mm. Buffy vampyyrintappajan ja The Avengers -leffan taustalta tutun Joss Whedonin menestyksekäs ura kääntyi alamäkeen, kun kulisseista alkoi kantautua ikäviä asioita. Ohjaaja ja käsikirjoittaja Whedonia on syytetty esim. kiusaajaksi monen hänen kanssaan työskennelleen toimesta.

Whedonilla ei tiettävästi tällä hetkellä ole mitään elokuvaprojektia tekeillä, eikä hänen käynnistämänsä fantasiasarja The Nevers ole enää hänen työlistallaan, vaikka sarja toki jatkuu ensi vuonna. Nopeasti Hollywoosdin ei-toivotuksi henkilöksi muuttunut Whedon saa silti jossain määrin suopeaa palautetta eräältä kollegaltaan.

Amélie-elokuvastaan muistettava ranskalaiselokuvaaja Jean-Pierre Jeunet (kuvassa) muistelee Whedonin kanssa tekemäänsä megaleffaa. Jeunet palkattiin aikoinaan ohjaamaan neljäs Alien-elokuva, Alien – ylösnousemus. Whedon vastasi rainan käsikirjoituksesta. Jälkimmäinen herroista on myös todennut, ettei hänen käsikirjoitustaan kunnioitettu. Whedonin mielestä lähes kaikki tehtiin siinä elokuvassa väärin, jopa vuorosanat lausuttiin toisin kuin hän oli tarkoittanut. Kahden hyvin erilaisen tekijän näkemys ei saanut yleisöä puolelleen.

Whedonin negatiivisesta asenteesta huolimatta Jeunet suhtautuu asiaan melkein joviaalisti:

– Tiedän Joss Whedonin sanoneen minusta ikäviä asioita. Minä en välitä. Tiedän, että jos hän olisi tehnyt sen elokuvan itse, se olisi ollut iso menestys. Hän on erittäin hyvä tekemään leffoja amerikkalaisnörteille – jotakin höppänöille. Hän on erittäin hyvä tekemään Marvel-elokuvia. Inhoan sen tyyppistä elokuvaa. Ne ovat niin hupsuja ja typeriä.

Lähteet: The Wrap, Vulture

Kuva: Georges Biard (CC)