Efektipuolen tekijöiden ahdingosta kaikuu karuja huhuja

12.8.2022 00:03

Aina välillä julkisuuteen kantautuu tietoa siitä, millaisessa paineessa digitaalisten tehosteiden parissa työskentelevät ammattilaiset joutuvat puutamaan. Vaikka tuotanto olisi suuren yhtiön, elokuvan tai tv-sarjan tekeminen ei ole ongelmatonta.

Vuoden 2019 Marvelin megahitti, Avengers: Endgame sisälsi supersankariseikkailuna luonnollisesti runsain mitoin erikoistehosteita. Leffan pääkuvauksia tehtiin tammikuuhun 2018 asti, jota seurasivat lisäkuvaukset ja jälkityöt, kuten digitaalitehosteiden saattaminen valmiiksi. Vaikka nämä ovat selvästi tärkeä osa lopullista elokuvaa, efekteistä vastuussa olleet työntekijät joutuivat outoon pimentoon. Näin aiheesta kertoo eräs Marvel-elokuvien tiimeissä työskennellyt:

– Olin yhä aika täpinöissäni, kun […] sain olla mukana siinä koko [tuotanto]prosessissa. Mutta päivät ovat sellaisessa tosiaan aika pitkiä… Pahin oli Avengers: Infinity Warin ja Endgamen kohdalla. [Disney ja Marvel] itse asiassa aikaistivat julkaisuaikaa kuukaudella, mutta meille kertomatta. Muistan, kun yksi tehosteporukastamme tuli luokseni näyttäen artikkelia aiheesta ja kysyi, olenko nähnyt sitä… Eli meille selvisi [vasta] lehdistön kautta, että meillä oli kuukausi vähemmän työaikaa viimeistellä otokset.

Doctor Strange -elokuvan tiimoilta viimeistelytyö meni niin tiukoille, että elokuvaa esitettiin osassa maita keskeneräisenä. Vasta runsas viikko myöhemmin siitä, kun leffaa oli pyöritetty jo esim. Hong Kongissa, katsojat näkivät viimeistellyn version.

Lähde: MovieWeb

Kuva: Disney/Marvel/Avengers: Endgame, 2019