James Francon tuore roolikiinnitys nostatti äläkän

6.8.2022 00:14

Jo jonkin aikaa hiljaiseloa valkokankailta pitänyt James Franco on tekemässä paluuta. Viime kuussa kerroimme Francon napanneen roolin 1950-luvulle sijoitetusta draamasta, mutta nyt tähden työkalenteriin on lisätty myös kuubalaisdiktaattori Fidel Castron elämää valottava elokuva.

Alina of Cuba -elokuvassa käydään läpi Castron kuumaa rakkaussuhdetta seurapiirikaunotar Natalia Revueltaan. Leffan nimi viittaa Castron tytär Alinaan, jolle paljastui vasta myöhemmin, kuka hänen isänsä oli. Franco nähdään Castron roolissa, Mía Maestro Nataliana ja Ana Villafañe Alinana. Siinä missä Villafañen ja Maestron sukujuuret juontavat vahvasti Etelä-Amerikkaan, Francon kohdalla ei näin ole.

Tämä seikka on jo nostattanut kuohuntaa. Mm. näyttelijä John Leguizamo on ihmetellyt Alina of Cuban tekijöiden ratkaisua:

– Kuinka tätä tapahtuu edelleen? Kuinka Hollywood sulkee meidät ulkopuolelle, mutta myös varastaa meidän tarinamme? […] Boikotti! Tämä on ihan perseestä.

Alina of Cuban tuottajiin kuuluva John Martinez O’Felan on todennut Francon saaneen roolin Castrona, koska tämä näytti Fidel Castrolta kaikista ehdokkaista eniten. Selitys ei kuitenkaan kelpaa latinoyhteisölle, jonka jäsenet ovat päivitelleet mm. myös sitä, kuinka Kaliforniassa syntynyt ja varttunut Franco pystyisi edes kuulostamaan aidolta latinolta.

Lähteet: Deadline, The Wrap

Kuva: HBO Max/ The Deuce, 2019