James Caan 1940–2022

8.7.2022 13:09

New Yorkissa vuonna 1940 syntynyt näyttelijä James Caan menehtyi 82-vuotiaana keskiviikkona 6.7. Monet muistavat Caanin erityisesti Francis Ford Coppolan Kummisetä-trilogiasta, jossa hän näytteli Sonny Corelonea, Marlon Brandon tulkitseman Vito Corleonen poikaa. Tämä elokuvasarja oli Caanin uralle merkittävä: hän profiloitui kovaluonteisten ja järkähtämättömien miesten tulkiksi.

Vaikka Kummisetä keskittyy italialaisperäiseen sukuun, Caan itse oli saksalaislähtöisen emigranttiperheen poika. 1960-luvulta tv:ssä eri sarjoissa näytellyt Caan haki alkujaan toista roolia Coppolan trilogiassa. Hänestä piti tulla Vito Corleonen manttelinperijä Michael. Elokuvayhtiö Paramount ja Coppola väänsivät kättä roolituksesta, ja lopulta kompromissina Caan sai Sonnyn osan, kun taas Al Pacinosta tuli Michael.

Corleonen perheen rooliasetelmasta huolimatta Caan oli myöhemmin usein rikollisjohtajan osassa. Esim. sarjakuvafilmatisoinnissa Dick Tracy, Hugh Grant-rikoskomediassa Sinisilmä-Mickey ja Lars von Trierin kiitellyssä Dogvillessa Caan nähtiin auktoriteettina, jolle pikkunilkit osoittivat kunnioitustaan. Vuonna 2003 Caan palasi televisioon, Las Vegas -sarjan määrätietoisen kasinojohtaja Ed Delinen rooliin, aina vuoteen 2007 asti.

Näyttelijän vaikutusvalta toimi myös kamera toisella puolella. Ohjaaja Christopher McQuarrie on muistellut työskentelyään Caanin kanssa omassa debyyttiohjauksessaan näin:

– [Hän tuli sanomaan kesken kuvausten:] Tykkäät taikka et, tämä on sinun elokuvasi. Ei kenenkään muun. Lopeta häslääminen tähän ja ala ohjata.

Caan oli ennen kuolemaansa vielä mukana Gun Monkeys -elokuvassa, jonka ensi-iltaa on kaavailtu ensi vuodelle. Neljästi naimisissa ollut tähti oli myös kolmen lapsen isä, joista Scott Caan (s. 1976) on seurannut isäänsä elokuva- ja tv-uralle. James Caan myös vieraili poikansa tähdittämässä Havaiji 5-0-sarjassa vuonna 2012.

Lähteet: Deadline, Variety

Kuva: Hans Peters/ Anefo