Paluu tulevaisuuteen vaihtoi omistajaa hillittömään hintaan

16.6.2022 23:52

Harvasta taloudesta löytyy enää VHS-nauhoille sopivaa nauhuria. Tämä ei silti ole estänyt keräilijöitä jatkamasta nauhojen haalimista. Hinnat voivat nousta jopa hyvin korkeiksi, kuten Paluu tulevaisuuteen -VHS:n kohdalla.

Vielä alkuperäisissä kääreissään ollut kasetti vaihtoi tuoreen tiedon mukaan omistajaa 75 000 dollarin eli n. 71 095 euron hintaan. Kyseinen vanha Back to the Future -julkaisu on aivan erityinen tapaus, sillä sen aiempi omistaja on leffassa pahishahmo Biff Tannenia tulkinnut Thomas F. Wilson. Kasetin mukana seurasi Wilsonin kirjoittama viesti, missä hän harmitteli, ettei voinut enää itse katsoa nauhaa, koska hän ei löytänyt toimivaa nauhuria.

Nauha myytiin teksasilaisessa huutokaupassa. Samassa tilaisuudessa huudettiin muitakin hyväkuntoisia ja siten arvokkaita VHS-nauhoja, kuten Arkajalkojen, Top Gunin ja Tappajahain vanhat kasettijulkaisut. Arkajalkojen myyntihinta jäi 25 000 dollaria alemmaksi kuin Paluu tulevaisuuteen -klassikon. Viime vuosina keräilijöillä on ollut kiinnostusta hankkia esim. alkuperäisen Tähtien sodan VHS-versioita (yhä muovikääreissä olleesta Star Wars -VHS;stä on maksettu jopa 3 500 dollaria) tai kauhua, kuten Halloween-VHS (n. 500 dollaria).

Lähde: Screenrant

Kuva:Universal