Mad Maxin rooliin oli ehdolla rap-tähden ohella sittemmin kohun keskelle joutunut näyttelijä

10.2.2022 19:13

Samalla kun Mad Max -leffasarjan uusi osa, Furiosa, on tekeillä ensi vuodeksi, vuonna 2015 julkaistun Mad Max: Fury Roadin vaiheista tulee julki uutta tietoa. Mel Gibson näytteli Maxia franchisen ensimmäisessä kolmessa elokuvassa, mutta Fury Roadiin osaan valittiin tuoreempi kasvo, Tom Hardy. Hardy ei kuitenkaan ollut ensimmäinen vaihtoehto siihen.

Kyle Buchananin uutuuskirjassa Blood, Sweat & Chrome: The Wild and True Story of Mad Max: Fury Road, hiekkaerämaan sankarin manttelia kerrotaan sovitetun mm. rap-tähti Eminemin harteille. Ohjaaja George Miller piti Eminemin eli Marshall Mathersin suorituksesta elokuvassa 8 Mile. Artisti ei kuitenkaan halunnut lähteä kuvauksiin Australiaan asti.

Maxin osaan harkittiin myös X-Men-rainojen Michael Fassbenderiä, Marvelin Hawkeyena tutuksi tullutta Jeremy Renneriä ja Hulkinakin heilunutta Eric Banaa. Roolin koelukua varten paikalle kutsuttiin loppupeleissä Tom Hardyn lisäksi Armie Hammer. He olivat paikalla samaan aikaan. Hardy heittäytyi tilanteessa osaan niin täysillä, että tuli hampaitaan kiristellessä sylkeneeksi kollegansa päälle. Tässä vaiheessa Hammer totesi Millerille Hardyn olevan enemmän Mad Max kuin hän itse oli.

Myös muut paikalla olleet pitävät Hardya parempana vaihtoehtona Mad Maxiksi tämän intensiivisyyden takia. Hardylle osa toi tunnetusti lisää mainetta, mutta hänen mukanaolonsa on myös ollut elokuvalle etu. Hammerin työ näyttelijänä on sittemmin kärsinyt skandaalista, joten hänen sivuuttamistaan voi pitää myös onnekkaana. Myös elokuvien julkaisun jälkeen syntyneillä kohuilla on tunnetusti negatiivinen vaikutuksensa – esim. Woody Allenin tai Bill Cosbyn tuotantoa ei enää katsota samaan tapaan kuin yli viisi vuotta sitten julki tulleita syytöksiä.

Lähteet: Deadline, SlashFilm, IndieWire

Kuva: Warner Bros: Mad Max: Fury Road, 2015