Disney vastasi Peter Dinklagen kritiikkiin

25.1.2022 23:50

Viihdejätti Disney antoi jo vuonna 2016 vihiä aikeistaan kuvata uudelleen yksi tärkeimmistä klassikoistaan. Tuo leffa, Lumikki ja seitsemän kääpiötä, saavuttaa tänä vuonna jo kunnioitettavan 85 vuoden iän. Uutta elokuvaversiota klassikosta ei kuitenkaan nähdä vielä, sillä asia vaatii ilmeisen paljon paneutumista ja kehittelyä.

Yhden terävän huomion elokuvaan liittyen on esittänyt Game of Thronesin Tyrion Lannisterina tunnetuksi tullut Peter Dinklage. Näyttelijä suomi Disneyn suunnittelemaa uusintaversiota näin:

– En halua loukata ketään, mutta olin hiukan yllättynyt, kun he ylpeänä ilmoittivat roolittavansa Lumikiksi latinalaisamerikkalaisen – mutta tarinassa kerrotaan edelleen Lumikista ja seitsemästä kääpiöstä. Ottakaahan vähän etäisyyttä ja katsokaa, mitä hommailette. Siinä ei ole minusta järkeä. Yhdellä tapaa ollaan edistyksellisiä, mutta silti kerrotaan takaperoista tarinaa seitsemästä luolassa asuvasta kääpiöstä? Mitä helvettiä?

Disney vastasi näyttelijän kommenttiin nopeasti. Yhtiön virallinen kanta asiaan kuuluu näin:

– Jottemme vahvistaisi alkuperäisen animaation stereotypioita, lähestymme näitä seitsemää kääpiöhahmoa eri tavalla ja olemme konsultoineet lyhytkasvuisten yhteisön jäseniä. Kerromme lisää, kun elokuva etenee tuotantoon pitkän suunnitteluvaiheen jälkeen.

Disney on käyttänyt konsulttiapua myös muissa animaatioklassikoidensa uusintaversioissa, kuten kiinalaistaistelijatar Mulanin nimikkoelokuvassa. Sen uusi versio herätti silti närää, lähinnä kuvauspaikkojejn valinnan ja Kiinan uiguuritilanteen takia.

Lähde: THR

Kuva:HBO/Game of Thrones