Guillermo del Toron vuosia suunnittelemaa leffaprojektia ei ole kuopattu

26.12.2021 21:40

1940-lukulainen Disney-animaatio Pinokkio on monille tuttu, mutta tutusta sadusta on puuhattu uusia versioita ajoittain. Sen lisäksi, että Disneyllä halutaan herättää ihmiseksi haluavan puunuken seikkailu uudestaan henkiin valkokankaille, fantastisista visioistaan kuulu Guillermo del Toro on suunnitellut omaa Pinokkio-elokuvaansa. Hänen versionsa on muhinut suunnittelumyssyn alla niin kauan, että moni on ehtinyt heittää sen suhteen toivonsa.

Mm. Pan’s Labyrinthin ja The Shape of Waterin takaa tunnettu del Toro ei kuitenkaan ole hylännyt Pinokkio-projektiaan. Asiasta kertoi tuoreeltaan näyttelijä Ron Perlman, joka paljasti näyttelevänsä del Toron Pinokkiossa Magniafuocoa. Carlo Collodin alkuperäisteoksessa tämä hahmo on ilkeä nukketeatterimies, ja Perlmanin mukaan del Toron versiossa Magniafuoco on edelleen paha, mutta monista muista adaptaatioista poiketen tässä on mukana historiaa ja politiikkaa.

Näin Perlman kuvailee del Toron suunnittelemaa leffaa:

– Guillermon Pinokkio tapahtuu Mussolinin Italiassa, eli fasistisessa ympäristössä. Elokuvan Pinokkio on täydellinen sotilas, koska hän ei ole ihminen. Siksi hän ei koskaan kyseenalaista käskyjä. Hänellä ei ole pelkoja. Hän on haavoittumaton. Hän on kaikkea, mitä täydellisen sotilaan pitää olla. Minun roolihahmoni on yksi kaupungin isistä, joka puolustaa fasismia ja pyrkii manipuloimaan Pinokkion siihen leiriin.

Perlmanin lisäksi del Toron stop motion -tekniikalla toteutettavaan elokuvaan on kiinnitetty näyttelijöiksi mm. Ewan McGregor, Tilda Swinton, Cate Blanchett, Christoph Waltz ja Finn Wolfhard. Gregory Mann tulkitsee leffan nimiroolia. Jos hyvin käy, leffa julkaistaan viimein ensi vuonna.

Lähde: MovieWeb

Kuva: Bemporad & figlio/Carlo Chiostri, 1902