Uuden Ghostbusters-rainan ohjaaja löytää yhden positiivisen asian Paul Feigin Ghostbusters-elokuvasta

30.10.2021 23:37

Marraskuun lopulla ensi-iltansa saavan Ghostbusters: Afterlifen tiimoilta on kuulunut ennakkoon melkein pelkkää hyvää. Uuden Haamujengi-leffan odotetaan olevan vähintäänkin edellistä, Paul Feigin ohjaamaa naisvetoista Ghostbustersia parempi. Uutukaisen ohjaajalla, Jason Reitmanilla, ainakin on kauhukomediaan erityinen kytkös, sillä hänen isänsä Ivan Reitmanin ohjatessa mm. alkuperäisiä Ghostbusters-elokuvia, Jason vietti lapsuuttaan niiden kulisseissa.

Jason Reitman myöntää, ettei hän alkujaan halunnut tehdä Ghostbusters-elokuvaa itse. Leffasarjan alkuperäisen haamuntorjujajoukon näyttelijöihin lukeutuneen Harold Ramisin kuoltua hänelle valkeni kuitenkin ajatus siitä, miten Haamujengin tarina voisi jatkua. Käsikirjoitus valmistui kaikessa hiljaisuudessa.

Paul Feigin vuoden 2016 Ghostbusters-leffa tuli markkinoille kuitenkin ensin. Siinäkään Ramis ei enää ehtinyt esiintyä, mutta leffassa vilahti muita sarjan tuttuja kasvoja Dan Aykroydista lähtien. Tästä huolimatta raina sai yleisesti varsin huonon vastaanoton. Jason Reitman näkee Feigin elokuvassa silti ainakin yhden hyvän puolen:

– Kun Paul teki elokuvansa, hän tavallaan raivasi tietä. Äkkiä Ghostbusters-leffan ei tarvinnutkaan enää kertoa niistä samasta neljästä miehestä Manhattanilla. Se oli suuri hetki.

Lähteet: MovieWeb, Insider

Kuva: SF Studios/Ghostbusters: Afterlife, 2021