Kyseenalaista mainetta saaneen ohjaajan mysteeriprojekti kerää huippunimiä

16.1.2021 23:07

Tämähän kuulostaa jo kuin joltakin unelmaelokuvan roolitukselta: Christian Bale, Robert De Niro, Margot Robbie, Rami Malek, Michael Shannon, Chris Rock, Mike Myers, Zoe Saldana… Kaikki edellä mainitut tähtinäyttelijät ovat lupautuneet mukaan uutuusleffaan, joka todella on toteutumassa.

Itse elokuvasta tiedetään muuten vielä varsin vähän. Sen käsikirjoittajana ja ohjaajana toimii David O. Russell, viisi Oscar-ehdokkuutta ja yhden BAFTAn voittanut elokuvantekijä. Russell on aiemmin ohjannut mm. Balea (kuvassa vas.) ja De Niroa rikosrainassaan American Hustle. Uutta projektiaan Russellin on kerrottu kehitelleen oman ajatuksensa pohjalta.

Kaliforniassa kuvattavaan rainaan saatu tähtikaarti saattaa hämmentää loistollaan myös siksi, ettei Russellkaan säästynyt #MeToo-ryöpytykseltä. Käsikirjoittaja-ohjaajan tapa käsitellä näyttelijöitään ja kuvaustiiminsä muita jäseniä on saanut vuosien mittaan negatiivista mainetta. Russell on raportoidusti esim. ajautunut fyysieseen tappeluun George Clooneyn kanssa kesken kuvausten, ja toisaalta hänen on kerrottu karjuvan alaisilleen ja haukkuvan näitä. Lisäksi Russellin veljentytär halusi hänet joitakin vuosia sitten tilille tungettelevasta koskettelusta, minkä ohjaaja myös myönsi tehneensä. Tästä ei kuitenkaan lopulta nostettu tuomiota. Onko Russell muuttanut tapojaan, siitä ei ole toistaiseksi raportoitu.

Lähteet: Deadline, Daily Beast, Chicago Tribune

Kuva: Columbia Pictures/American Hustle, 2013