Taru sormusten herrasta -tähti paljastaa kamalimmat sanat, jotka ohjaaja Peter Jackson lausui

28.11.2020 22:22

Leffahistorian hämärissä liikkuu useita kertomuksia ohjaajista, jotka eivät malta olla piiskaamatta näyttelijöistä haluamaansa suoritusta aggressiolla ja tuskalla. #MeToo-liike nosti ikävämpiä tapauksia esiin lisää, kuten vaikkapa American Hustle -ohjaaja David O. Russellin. Oli ohjattavan sitten mies tai nainen, oikean tuntuiseen lopputulokseen voi päästä monella lailla.

Taru sormusten herrasta -trilogiassa hobittijaloissa kulkenut Sean Astin paljastaa ohjaaja Peter Jacksonin olevan alansa toista äärilaitaa. Astinin mukaan Jackson on oikeastaan hyvin stoalainen ja hiljainen mies, joka ohjaa näyttelijöitään hyvin pienieleisesti.

– Yleensä hänen ohjeensa oli vain: ”Tehdäänpä se uudestaan”, Astin summaa.

Yhden poikkeuksen näyttelijä kuitenkin muistaa elävästi. Astin kuvailee sen olleen brutaalia aiempaan verrattuna, mutta Jacksonin antama palaute teki ilmeisesti tehtävänsä, sillä Astinin mielestä hän sai näin täydellistä ohjausta.

– Hän tuli minun luokseni, katsoi minuun ja sanoi: ”Tuota en niellyt.” Luoja sentään, hän olisi voinut yhtä hyvin – se oli kuin kuolinisku Mortal Kombatissa. Ihan kuin hän olisi repinyt joka karvan ruumiistani irti ja selkärankani… [Mutta] se oli ihan totta. Oli totta, etten ollut antanut kaikkeani, olin jossain muualla. Olin poissa roolihahmostani, tunne oli väärä… En ollut läsnä, Astin kuvailee tapahtunutta. Jacksonin palautteen jälkeen hän kertoo ryhdistäytyneensä ja keskittyneensä työhönsä paremmin.

Lähde: CinemaBlend

Kuva: Warner Bros./Taru sormusten herrasta: Sormuksen ritarit, 2001