Ohjaaja Ron Howard halutaan pois huippudraaman puikoista – syy ei välttämättä yllätä

24.9.2020 11:05

Kahdesti Oscarilla palkittu Ron Howard (kuvassa) teki tunnetusti hyvää työtä matemaatikkokuvaus Kauniin mielen ohjaajana. Eräänlaisena luottomiehenä tunnettu Howard kutsuttiin myös kursimaan kokoon Solo: A Star Wars Story, kun tuotantoyhtiössä ei oltu tyytyväisiä leffan alkuperäisiin ohjaajiin. Nyt Howard on kiinnitetty ohjaamaan jälleen uutta elämäkertaelokuvaa, mutta tämä tieto ei ole ilahduttanut kaikkia.

Kiinalaispianisti Lang Langin tarina, kuvaus kaikista niistä uhrauksista, joita klassisen musiikin tähden ja hänen perheensä piti menestyksen eteen tehdä, on tekeillä mm. Polygram Entertainmentin ja AGC Studiosin yhteistyönä. Howardin lisäksi leffaa työstävät käsikirjoittajat Michelle ja Kieran Mulroney (Power Rangers). Vaikka Lang Lang itse on todennut uskovansa Ron Howardin näkemyksen innoittavan nuoria ympäri maailman seuraamaan unelmiaan, ohjaaja Lulu Wang (Jäähyväiset) katsoo leffan päätyneen vääriin käsiin.

– Klassisen pianistikoulutuksen saaneena ja Kiinassa syntyneenä uskon, että on mahdotonta kertoa Lang Langin tarinaa ilman läheistä ymmärrystä kiinalaisesta kulttuurista sekä [maan] kulttuurivallankumouksen vaikutuksesta taiteilijoihin ja älymystöön tai länsimaisen imperialismin vaikutteisiin. Kunhan nyt sanon – enkä sano siksi, että haluan ohjata tuon elokuvan, sillä en tahdo. Minusta nämä vain eivät ole ne taiteilijat, jotka tarttuisivat Pohjois-Kiinan kulttuurilliseen erityisyyteen, alueen, jolta Lang Langin (ja minun) perhe on kotoisin. Tai [että he tarttuisivat] kulttuuriseen näkökulmaan fyysisestä väkivallasta hänen kasvatuksessaan, Wang toteaa Twitterissä.

Hän pitää ei-kiinalaisia tekijöitä väärinä valintoina leffaan myös Disneyn tuoreen Mulan-seikkailun takia. Wang ei ole ainut, joka on kokenut esim. juuri Mulanin käsittelevän Kiinan kulttuuria ja historiaa närkästyttävästi eri tavalla kuin jos elokuva olisi toteutettu täysin kiinalaisvoimin.

Lähteet: THR, EW, Comingsoon.net

Kuva: David Shankbone