Scorseselta kysyttiin naisten asemasta elokuvissaan – ohjaajalegenda tuskastui

22.10.2019 14:30

Mm. Taksikuskista ja Mafiaveljistä muistettava ohjaaja Martin Scorsese on joutunut pienen ryöpytyksen kohteeksi. Hänen kommentoituaan, että Marvel-leffat eivät oikeastaan ole elokuvia, vaan kuin huvipuistoajeluja, moni sarjakuvaleffafani veti ns. herneen nenäänsä. Uutta The Irishman-mafiaelokuvaansa markkinoimassa ollut Scorsese kohahdutti jälleen eilen, kun hän vastasi italialaistoimittajan esittämään huomioon naisten asemasta.

Toimittaja tiedusteli, miksi Scorsesen elokuvien päähenkilöt ovat pääasiassa miehiä, eikä hän kerro kiinnostavia tarinoita naisista. Näin ohjaajalegenda vastasi:

– Ei. Tuo ei edes ole mikään pointti. Se ei ole totta. En voi… Tämä menee 1970-luvulle asti. Tämä on kysymys, joka on ollut edessäni niin monia vuosia. Mitä minun pitäisi tehdä?

Kun hänen kanssaan paikalla ollut tuottaja Emily Kolskoff muistutti Scorsesen kuitenkin tehneen mm. elokuvat Alice ei asu enää täällä ja Viattomuuden aika, jotka keskittyvät naishahmoihin, Scorsese huomautti, etteivät kysyjät tietenkään laske niitä.

Marvel-kommenttiinsa liittyen Scorsese on saanut tukea ohjaajaveteraaneilta Francis Ford Coppola ja Ken Loach. Yhteiskunnallisista draamoistaan tunnettu Loach on todennut sarjakuvafilmatisointien olevan kuin hampurilaisia, joita tehdään vain rahojen toivosta, eikä niillä siten ole mitään tekemistä keskustelua herättävien ja mielikuvitusta jakavien taide-elokuvien kanssa.

Lähde: THR

Kuva: Siebbi