Jokeri-leffan korkeampi ikäraja oli kovan väännön takana

29.8.2019 14:21

Pian Venetsian elokuvajuhlilla ensi-iltaan tuleva (ja lokakuussa myös Suomessa) Joker eli Jokeri on odotettu tapaus. Batman-pahiksena tunnetun hahmon sooloelokuvasta on nyt julkaistu uusi traileri, mistä käy hyvin ilmi, ettei Joaquin Phoenixin tulkitsema Jokeri ole ollenkaan se sama mies kuin esim. Christopher Nolanin Batman-trilogiasta tuttu pahantekijä.

Uudelle elokuvalle on läiskäisty Yhdysvalloissa korkeampi ikärajaluokitus R, eli alle 17-vuotiailla ei ole asiaa Jokerin katsomoon – ainakaan ilman huoltajaa. Suomessakin leffa todennäköisesti saa korkeamman ikärajamerkinnän, mutta toistaiseksi tästä ei ole olemassa virallista tietoa.

Ohjaaja ja käsikirjoittaja Todd Phillips kertoi jo aiemmin sarjakuvat sivummalle jättäneestä lähestymistavastaan leffan tiimoilta. Nyttemmin hän on paljastanut, ettei Jokerin ikärajaan vaikuttaneiden seikkojen läpi saaminen ollut helppo juttu. Itse asiassa hänen piti käydä asiasta vääntöä vuoden verran.

– Oli sähköposteja, joissa [minulta kysyttiin], enkö tajua heidän myyvän Jokeri-pyjamia tavaratalossa. Oli älytön määrää häsläämistä ja jotenkin minun piti luovia sen läpi vähän kerrallaan… Silloin kirosin nämä tyypit joka päivä. Mutta toiselta kantilta katsoen minun on [nyt] todettava, että he ovat aika rohkeita saamaan tämän aikaiseksi, Phillips kertoo.

Lähde: IndieWire

Kuva: SF Film, Joker, 2019